کودک و خانواده  آیا روغن ماهی بر روی افسردگی تاثیری دارد؟ - گوم اسکول

روغن ماهی چربی حاصل از ماهی و غذاهای دریایی است که حاوی دو نوع اسید چرب امگا ۳ ، اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA) است. اسید چرب امگا ۳ ، اسید آلفا-لینولنیک ، در منابع گیاهی مانند گردو ، کتان و چیا یافت می شود. در حالی که بدن به هر سه امگا ۳ نیاز دارد ، EPA و DHA هر کدام از مزایای خاصی برخوردار هستند. مهم است بدانید که اصطلاحات “اسیدهای چرب امگا ۳” ، “روغن ماهی” و “مکمل های روغن ماهی” با هم مرتبط هستند اما لزوماً نمی توانند به جای یکدیگر استفاده شوند.

مطالعات متعدد نشان می دهد که کمبود امگا ۳ با افزایش خطر ابتلا به چندین اختلال روانپزشکی از جمله افسردگی ، اختلال دو قطبی و زوال عقل ارتباط دارد. این یک تحقیق است که محققان را بر آن دارد تا بررسی کنند که آیا روغن ماهی و EPA و DHA موجود در آن می تواند به پیشگیری یا درمان بیماریهای مختلف روانی که با آن ارتباط دارند کمک کند یا خیر.

امگا ۳ می تواند از طریق غشای سلولی سلول های مغزی عبور کند و با مولکول های شناخته شده ای که در تنظیم خلق و خو نقش دارند تعامل داشته باشد. به طور خاص ، یک نظریه این است که خواص ضد التهابی امگا ۳ موجود در روغن ماهی به تثبیت خلق و خو کمک می کند.

روغن ماهی چه فایده ای برای افسردگی دارد؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که ماهی بیشتری می خورند ۱۱ درصد کمتر است. این مکمل در کمک به درمان علائم افسردگی موثر بود اما بهترین استفاده به عنوان یک درمان افزودنی به جای داروهای ضد افسردگی تجویز شده سنتی است. با توجه به آزمایش های بررسی شده ، هیچ عارضه جانبی جدی برای مصرف مکمل ها وجود ندارد.

به غیر از مصرف دارو ، رفتارهای سبک زندگی مانند تمرین خود مراقبتی، داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش و معاشرت تاثیر بیشتری را بر روی خلق و خو فرد نشان می دهد و به  او کمک می کند.

آیا روغن ماهی ضد افسردگی است؟

داروهای ضد افسردگی بر روی مواد شیمیایی مغز تأثیر می گذارند که تصور می شود بر خلق و خوی مانند سروتونین ، نوراپی نفرین و دوپامین تأثیر می گذارد. فلوکستین (Prozac) یک داروی انتخابی متداول بازدارنده جذب مجدد سروتونین است که افسردگی را درمان می کند. اگرچه هنوز نحوه کار با داروهای ضد افسردگی مشخص نیست ، اما این دارو می تواند میزان سروتونین را در سیناپس های بین سلول های مغزی (نحوه ارتباط سلول های مغز) افزایش دهد. سروتونین اقدامات زیادی در سراسر بدن دارد ، اما تصور می شود که در مغز در خلق و خو ، اشتها و خواب نقش دارد.

در حالی که تحقیقات وجود دارد که نشان می دهد روغن ماهی می تواند علائم افسردگی را بهبود بخشد ، اما مطالعات هنوز نشان نداده است که این ماده بر روی انتقال دهنده های عصبی در مغز چگونه عمل می کند ، یا حتی اگر چنین باشد. ماسکین می گوید ، بنابراین غیرممکن است که بدانیم آیا روغن ماهی مانند ضد افسردگی عمل می کند.

بنابراین آیا پزشکان روغن ماهی یا سایر امگا ۳ را برای افسردگی توصیه می کنند؟

خوردن ماهی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم بسیار توصیه می شود. اگر شما و پزشک تشخیص می دهید که استفاده از مکمل روغن ماهی ایده خوبی است ، بدانید که هیچ مدرک قطعی در مورد دوز بهینه وجود ندارد. براساس رژیم غذایی و سابقه شخصی شما، پزشک می تواند به شما کمک کند بهترین دوز را برای شما تعیین کند.

چه نوع امگا ۳ یا روغن ماهی می تواند برای افسردگی بهترین باشد؟

در انتخاب یک مکمل روغن ماهی خاص برای افسردگی ، مهم است که شما و پزشک خود در نظر بگیرید که مقدار EPA و DHA مکمل های غذایی قبل از اینکه برای مصرف کنندگان به بازار عرضه شود توسط سازمان غذا و دارو مورد آزمایش قرار نمی گیرند ، بنابراین مهم است که در مورد مارک تحقیق کنید. به دنبال مکمل های روغن ماهی باشید که از روغن ماهی از ماهی های کوچک درست می شوند. در مورد مقدار مصرف ، بهترین کار این است که به پزشک خود بسپارید اگر نگران افسردگی خود هستید، سعی نکنید خودتان آن را با هیچ درمانی، از جمله روغن ماهی درمان کنید. برای شروع با پزشک مراقبت های اولیه خود صحبت کنید. آنها می توانند شما را از نظر افسردگی غربال کنند و سپس درمان مناسب را برای شما تعیین می کنند.

 

منبع: www.everydayhealth.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 259 views بار دسته بندی :  سلامت و تغذیه تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.