کودک و خانواده دانستنی های لازم در مورد اکشن فیگور - گوم اسکول

اکشن فیگور چیست؟

اکشن فیگور یک مجسمه اسباب بازی از شخصیت های قابل تصور است که معمولا از پلاستیک ساخته می شود. این شخصیت معمولا شخصیتی از یک فیلم، کتاب، جنگ، بازی ویدیویی یا برنامه تلویزیونی است. یا در یک داستان ساخته و پرداخته شده یا پیشینه ای تاریخی دارد. اصطلاح اکشن فیگور را اولین بار فردی به نام هاسبرو در سال ۱۹۶۴ بر سر زبان ها انداخت.

در کنار اکشن فیگور ها لگو بازی رو هم میتونید جزیی از پرطرفدار ترین ها بدونید.

فرق اکشن فیگور با عروسک

عروسک مدل کوچکی از انسان (معمولا دختربچه یا نوزاد) یا حیوانات مختلف است که بچه ها به عنوان اسباب بازی از آن استفاده می کنند. اما اکشن فیگورها دسته ای از عروسک ها هستند که از روی یک شخصیت عمدتا خیالی ساخته شده اند و دارای قدرتی خاص و مهم هستند. مثل مرد عنکبوتی یا هالک.

 

نکات مهم که باید موقع خرید اکشن فیگور برای کودکان بدانید

اکشن فیگورهای امروزی نسبت به مدل های قدیمی امکانات بیشتری دارند اما این قضیه نباید شما را هنگام خرید سردرگم کند. به همین خاطر کافی است فقط چند ویژگی را که در ادامه به آن ها می پردازیم مد نظر قرار دهید.

قابلیت سر هم کردن

این حس که خودتان کاری را انجام دهید می تواند بسیار رضایت بخش باشد. مثل ساختن یک اسباب بازی و سپس بازی کردن با آن. بعضی مدل های اکشن فیگور این قابلیت را دارا هستند. این قابلیت به بچه ها کمک می کند تا در ساخت شخصیت مورد علاقه شان نقش داشته باشند. همچنین چالش سرهم کردن اسباب بازی باعث سرگرمی بیشتر می شود.

 

شخصیت اکشن فیگور

این ویژگی همان دلیلی است که اکشن فیگور برای آن ساخته شده است. چرا این شخصیت ها در فیلم یا داستان جذابیت دارند؟ اگر شما ژانر، سریال یا داستان مورد علاقه فرزندتان را بشناسید می توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

این قابلیت رو لگو بازی هم داره پس حتما در کنار موجو امتحانش کنید.

سن مورد استفاده (گروه سنی)

این ویژگی معمولا در مشخصات محصول روی جعبه درج شده است. به دو دلیل باید به این ویژگی دقت کنید. اول اینکه اگر طراحی شخصیت متناسب با سن فرزند شما نباشد، در عین جذابیت به خوبی با آن ارتباط برقرار نخواهد کرد.

 

دوم فاکتورهای ایمنی است که طراح اسباب بازی برای آن در نظر گرفته است. وسیله ای که بچه های کوچک تر با آن بازی می کنند نباید از قطعات ریز ، برنده و خطرناک ساخته شده باشد.

 

قابلیت شستشو

از آنجایی که کودک وقت و بی وقت با این وسایل بازی می کند و آن ها را جابجا می کند، مطمئنا با انگشتانش تماس خواهد داشت. روی سطح انگشتان لایه ای از چربی وجود دارد که طی تماس های مکرر باعث رد افتادن روی اسباب بازی ها می شود. پس بهتر است قابل شستشو باشند تا بتوانید راحت تمیزشان کنید.

 

آپشن های اضافی

آپشن های اضافی همیشه باعث جذاب تر شدن تجربه بازی با اسباب بازی ها می شود. آپشن هایی مثل قابلیت حرکت یا قابلیت تولید پخش صدا و موسیقی. در نظر گرفتن این آپشن ها به حوصله شما و علایق کودک بستگی دارد.

چرا فیگور برای بازی بچه ها مناسب است؟

بچه ها به فیگور علاقه زیادی دارند. شاید دلیل این علاقه قدرت فیگورها در ایجاد تخیل باشد. وقتی بچه یک شیر در دستانش دارد می تواند صدای غرش او را هم تصور کند. یا با شخصیت مورد علاقه اش پرواز کند و به سرزمین های ناشناخته پا بگذارد.

 

البته در این خیال پردازی، مهم ترین کار را خود کودک انجام می دهد. بچه ها دوست دارند برای وسایل شان اسم انتخاب کنند و با آن ها دنیای خود را بسازند. در ادامه ۵ دلیل مهم اکشن فیگورها برای بازی را بیان می کنیم.

 

فواید بازی با اکشن فیگور برای بچه ها

بازی خلاقانه

فیگورها یکی از بهترین وسایل برای تشویق کودک به بازی خلاقانه هستند. بچه ها عاشق این هستند که برای فیگورهایشان داستان های مهیج بسازند. از صحبت کردن با شخصیت های خیالی تا سفر به یک جنگل دور و یا مدیریت یک مزرعه از حیوانات. شاید این فرمول برای کودک شما هم صدق کند. فیگور + کودک = انفجار قدرت تخیل

 

رشد عاطفی

هوش هیجانی یک مهارت ضروری است. برای تقویت آن بچه ها باید با احساساتشان ارتباط برقرار کنند. با دیگران همدردی کنند. احساس اطرافیان را بشناسند. به دیگران محبت کنند و به آن ها اهمیت دهند. این تمارین اولین گام برای ورود به مدرسه و محل کار و ارتباط موثر با دیگران به شمار می رود.

 

فیگورها یک بخش فوق العاده از جعبه ابزار هوش هیجانی برای انسان ها هستند. حتی روانشناسان از آن ها برای درمان استفاده می کنند. بچه ها موقعیت های عاطفی را با فیگورها تمرین می کنند. مثلا این موقعیت رو تصور کنید.

 

“ممکنه خرس کوچولو پاش زخم شده باشه و باید مامانش کمکش کنه. یا ممکنه ببعی از بازی با بقیه خسته شده باشه و بخواد تنهایی بازی کنه.”

 

با تصوراتی این چنینی، کودک استقلال را تمرین می کند. بعضی موقعیت ها هم باید چند شخصیت دور هم جمع شوند و تصمیم بگیرند که با هم چه بازی انجام دهند. مثلا یک مجموعه دو تایی فیگور خواهر و برادر که گاهی با هم قهر هستند و گاهی آشتی می کنند، به تمرین روابط کمک می کند.

نظارت بر بازی بچه ها با فیگور و یا همراه شدن با آن ها به شما کمک می کند تا احساسات واقعی فرزندتان را بدانید. یا حداقل راه هایی که سر سخن را باز می کنند بیاموزید تا در زمان های لازم از آنچه در ذهنشان می گذرد آگاه شوید. دقیقا به همین خاطر در روش های بازی-درمانی در روانشناسی از فیگورها و شخصیت های خیالی استفاده می شود.

 

نحوه صحبت یک کودک با فیگور پدر یا مادر، به شما نشان می دهد که روابط کودک با شما چقدر صمیمی است. دخیل کردن فیگور ها در ارتباط با کودک یکی از بهترین تجربه ها در طول تربیت فرزندان خردسال به منظور صمیمی تر شدن است.

توسعه مهارت های زبانی

شاید بد نباشد گاهی اوقات موقع بازی کودک با فیگور بشینید و آن را با دقت مشاهده کنید. خواهید دید که کلماتی از دهان کودک خارج می شود که برای شما هیچ معنایی ندارد. همین کلمات باعث استفاده کودک از واژگان با نمک هنگام صحبت با پدر و مادر و یا مربی مهد می شود.

 

خیلی از این کلمات را کودک جای دیگری شنیده است. اما در مکالماتی که شما با او داشته اید به او آموزش نداده اید. بچه ها در بازی های خیالی چیزهایی را امتحان می کنند که در موقعیت های مختلف شنیده اند و دیده اند اما تا به آن لحظه فرصت تجربه آن را نداشته اند.

 

داستان سرایی هم می تواند خارق العاده باشد. ساخت موقعیت برای فیگور ها و وقوع یک سری اتفاق با دلیل که کودکان آن را انجام می دهند. فکر کردن به ابتدا، ادامه و انتهای داستان هایی که درست می کنند به روان صحبت کردن و گسترش دامنه واژگان کودک کمک می کند.

ارزش بازی بالا

به نظر نویسنده این مقاله، درست عین عروسک های توپر و حجیم، این وسایل نیز ارزش بازی بالایی دارند. چرا که اسباب بازی های کمی هستند که مورد علاقه هم کودکان نوپا، هم بچه های کوچک و حتی بچه های مدرسه ای باشد. همین که بچه ها با سنین مختلف نسبت به خرید آن ها علاقه نشان می دهند،  به این معناست که بعد از خرید پشیمان نخواهید شد و فرزندتان تا چند سال به شیوه های مختلف با آن ها سرگرم خواهد شد.

 

استفاده در دکور

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، فیگور ها فقط برای بچه ها نیست و بزرگترها هم به آن ها علاقه دارند. خیلی از بزرگترها کلکسیونرهای حرفه ای فیگور هستند. یک فیگور زیبای حیوان در کنار گلدان یا سایر وسایل دکوری منزل می تواند آن ها را جذاب تر کند. این جذابیت وقتی که مهمان ها و بچه ها بتوانند با آن ها بازی کنند بیشتر می شود.

نگهداری از اکشن فیگور

جمع کردن کلکسیونی از فیگورها می تواند در آغاز کار ساده ای به نظر بیاید. اما به خریدن ختم نمی شود. باید بعد از خرید، مراقبشان باشید وگرنه خیلی عمر نمی کنند. فارغ از اینکه به قصد سرگرمی یا سرمایه گذاری کلکسیون درست می کنید، بهتر است از آن ها مراقبت کنید.

 

دو توصیه مهم در نگهداری از آن ها، تمیز کردن منظم و دور نگه داشتن از تابش نور خورشید است تا کیفیت خود را حفظ کنند.

 

با خرید آنلاین لگو بازی حتما تخفیف ویژه بگیرید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 270 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 1 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.