کودک و خانواده  چه چیزی باعث آبریزش بینی کودک شما می‌شود؟ - گوم اسکول

آبریزش بینی (رینوره) یکی از علائم رایج بسیاری از بیماری‌های دوران کودکی است. در نتیجه والدین گاهی اوقات تشخیص علت اصلی و یافتن مؤثرترین درمان را دشوار می‌دانند. آبریزش بینی می‌تواند به معنای چیز‌های مختلفی باشد مانند سرماخوردگی یا آلرژی گرفته تا چیز‌های مهم‌تر مانند عفونت سینوسی. در این مقاله برخی از رایج‌ترین دلایل آبریزش بینی در کودکان و همچنین نکاتی در مورد نحوه جلوگیری از آبریزش بینی در کودکان بررسی می‌شود.

 

آلرژی:

تحقیقات نشان می‌دهد که حدود نیمی از کودکان بین ۶ تا ۱۹ سال به آلرژی دچار می‌شوند. فردی که آلرژی دارد ممکن است علائم آلرژی مانند بوییدن، عطسه، آبریزش چشم و در نتیجه خارش و قرمزی پوست را تجربه کند. با طولانی شدن یا بدتر شدن آلرژی کودکان نیز ممکن است دچار گلودرد، سردرد و سرفه شوند. آلرژی‌ها می‌توانند خواب را مختل کنند و باعث شوند که کودکان در روز بعد احساس تحریک‌پذیری و ناتوانی در تمرکز کنند.

 سرماخوردگی:

کودکان پیش دبستانی به طور متوسط سالانه دچار سرماخوردگی می‌شوند. آبریزش بینی یکی از علائم سرماخوردگی بوده که ناشی از عفونت ویروسی بینی است. سایر علائم و نشانه‌های سرماخوردگی در کودکان:

  • سرفه کردن
  •  عطسه کردن
  •  گلو درد

از آنجایی که سرماخوردگی و آلرژی علائم مشترک زیادی دارند تشخیص آن‌ها همیشه آسان نیست.

 

سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی چه چیز‌هایی هستند؟

عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی مانند آنفولانزا (آنفولانزا) نیز ممکن است باعث آبریزش بینی به ویژه در کودکان کوچک‌تر شود. در حالی که این امر در آنفولانزا نسبت به سرماخوردگی معمولی کمتر است. سایر علائم عفونت تنفسی ویروسی شامل گرفتگی بینی، سرفه و گلو خراش است. ویروس‌هایی که باعث آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شوند زمانی پخش می‌شوند که کودکان با ترشحات بینی فرد مبتلا تماس پیدا می‌کنند و سپس چشم، بینی یا دهان او را لمس می‌کنند. به همین دلیل است که شستن دست‌ها و سایر عادات بهداشتی خوب برای جلوگیری از انتشار ویروس‌ها بسیار مهم است.

 انحراف سپتوم:

انحراف تیغه بینی زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان و غضروف جداکننده حفره بینی (به نام سپتوم) به یک طرف جابجا شده و باعث می‌شود یک مجرای بینی از دیگری باریک‌تر شود. برخی افراد با انحراف تیغه بینی متولد می‌شوند. برخی دیگر از طریق زمین خوردن یا آسیب‌های دیگر این بیماری را ایجاد می‌کنند. در حالی که انحراف تیغه بینی به ندرت نیاز به درمان دارد برخی از کودکان با علائم شدید ممکن است از سپتوپلاستی جراحی برای تغییر شکل یا ترمیم سپتوم سود ببرند.

 سینوزیت:

سینوس‌ها مجموعه‌ای از فضا‌های توخالی هستند که در اطراف چشم، بینی و پیشانی قرار دارند. اگر فردی سرماخورده یا آلرژی داشته باشد سینوس‌ها ملتهب می‌شوند و بیش از حد معمول مخاط تولید می‌کنند. اگر آن مخاط نتواند به طور مؤثر تخلیه شود سینوس‌ها ممکن است مسدود شوند. میکروب‌هایی که در سینوس‌ها به دام افتاده‌اند می‌توانند منجر به سینوزیت یا عفونت سینوس شوند. علائم سینوزیت شامل تب، ترشح سبز رنگ بینی و سردرد است.

 

چگونه آبریزش بینی را متوقف کنیم؟

آبریزش بینی کودک شما می‌تواند آزار دهنده باشد. ویروس‌ها از طریق قطرات در عطسه، سرفه و قطرات بینی پخش می‌شوند. با توجه به اینکه چقدر سخت است جلوی دست زدن کودک به صورت یا دهانش را بگیریم، بچه‌ها به راحتی می‌توانند میکروب‌ها را به دیگران منتقل کنند. درمان‌های زیر برای توقف آبریزش بینی تاثیرگذار هستند:

 شستشوی بینی:

شستشوی بینی می‌توانند علائم سرماخوردگی و آلرژی را کاهش دهند. این گزینه درمانی برای همه سنین ایمن است.

 

 کورتیکواستروئید‌ها:

اسپری‌های کورتیکواستروئید بینی التهاب و علائم آلرژی و رینیت غیر آلرژیک را کاهش می‌دهند. سن توصیه شده برای محصولات مختلف متفاوت است، بنابراین قبل از استفاده برچسب‌ها را بررسی کنید.

 

نتیجه‌گیری:

آبریزش بینی کودک شما می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شرایط رایج زیادی وجود دارد که باعث آبریزش بینی می‌شود. متخصص اطفال شما همیشه بهترین فرد برای تشخیص کودک شما و ارائه یک برنامه درمانی است. همیشه در مورد علائم کودک خود و قبل از شروع درمان جدید برای آبریزش بینی با پزشک صحبت کنید.

 

منبع:

www.verywellfamily.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 326 views بار دسته بندی :  خردسال تاريخ : 20 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها