کودک و خانواده  آیا آب گازدار برای کودکان مفید است؟ - گوم اسکول

قوطی‌ها و بطری‌های آب گازدار در راهرو‌های خواربارفروشی، رستوران‌ها، یخچال‌ها و حتی در دستان کودکان همه‌گیر شده‌اند. بسیاری از مردم از این نوشیدنی‌های گازدار به عنوان جایگزینی بدون کالری برای نوشابه‌های شیرین شده با شکر لذت می‌برند. بسیاری از والدین تعجب می‌کنند که آیا نوشیدن نوشابه‌های گازدار برای بچه‌ها توصیه می‌شود. برخی از مردم نگران هستند که کربناته ممکن است برای دندان، هضم یا تغذیه کودکانشان مفید نباشد. سایر والدین به سمت این نوشیدنی‌ها گرایش پیدا می‌کنند تا به فرزندان خود یک نوشیدنی با طراوت و حباب‌دار بدون قند، کافئین یا مواد شیمیایی رایج در نوشابه را بدهند. آب گازدار می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای کودکان باشد. در مورد اینکه آیا این نوشیدنی‌های گازدار انتخاب خوبی برای فرزندان شما هستند یا خیر بیشتر بدانید.

آب گازدار چیست؟

به طور کلی آب گازدار آب حباب دار است. این نوشیدنی با نام‌های زیادی از جمله سودا، سلتزر، آب حباب دار، آب گازدار و آب با گاز شناخته می‌شود. می‌توان آن را در بطری‌ها یا قوطی‌ها خریداری کرد یا در خانه با دستگاه سلتزر که به آن نوشابه ساز نیز می‌گویند تهیه کرد. برخی از محصولات آب حباب دار همچنین دارای کافئین یا سایر مواد تقویت‌کننده انرژی یا تغذیه هستند.

 

آیا آب گازدار برای کودکان مفید است؟

نوشیدن آب گازدار هم مزایا و هم معایبی دارد. مضرات این نوشیدنی‌ها ممکن است برای بچه‌های کوچک تشدید شود، به‌ویژه زمانی که در مقادیر زیاد مصرف شوند. در نتیجه بسیاری از پزشکان، متخصصان تغذیه و دندانپزشکان توصیه می‌کنند که از مصرف این نوشیدنی‌ها به‌کلی پرهیز کنید. آب گازدار لذت یک نوشیدنی جوشان و سودا مانند را بدون شکر و کالری ارائه می‌دهد. این واقعیت اهمیت دارد زیرا نوشیدنی‌های شیرین از جمله نوشابه، آب‌میوه و نوشیدنی‌های ورزشی محرک بزرگی برای اپیدمی رو به رشد چاقی در بین کودکان هستند. نوشیدن مکرر این نوشیدنی‌ها در نهایت ممکن است اثرات نامطلوبی بر تغذیه، استحکام استخوان‌ها و سلامت گوارش داشته باشد.

 

آب گازدار چه تأثیری بر تغذیه کودکان می‌گذارد؟

جایگزینی نوشیدنی‌های گازدار شیرین شده مانند نوشابه با آب گازدار شیرین نشده انتخاب بهتری است. اما به یاد داشته باشید که آب گازدار به تنهایی فواید تغذیه‌ای ندارد. یک اشکال بالقوه بزرگ سرو این نوشیدنی‌ها برای بچه‌ها این است که این نوشیدنی‌ها را به جای گزینه‌های سالم‌تر مانند شیر، پروتئین‌های بدون چربی، میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنند. اگر به کودکان خردسال به جای آب ساکن آب گازدار داده شود ممکن است طعم آب ساده را که برای هیدراتاسیون سالم مهم است، پیدا نکنند. علاوه بر این برخی از آب‌های گازدار دارای سدیم بالایی هستند. اگر کودک به مقدار زیادی آب گازدار می‌نوشد والدین باید آبی را انتخاب کنند که کمترین میزان سدیم را دارد. کودکان ۱ تا ۳ ساله باید روزانه ۴ فنجان آب یا شیر بنوشند، کودکان ۴ تا ۸ ساله به ۵ فنجان و کودکان بزرگتر به ۷ تا ۸ فنجان در روز نیاز دارند.

مصرف آب گازدار چه تأثیری روی دندان‌ها می‌گذارد؟

آب گازدار کمی اسیدی است، بنابراین مصرف بیش از حد آن می‌تواند کلسیم را شسته و منجر به تحلیل رفتن استخوان شود و بر استخوان‌ها و دندان‌ها تأثیر بگذارد. ین تأثیر را می‌توان با انتخاب گزینه‌های بدون طعم کاهش داد زیرا طعم دهنده‌هایی مانند مرکبات اغلب اسیدیته بیشتری را اضافه می‌کنند. اگر قرار است فرزند شما آب گازدار طعم دار بنوشد، این کار را در وعده غذایی انجام دهید زیرا اسیدیته با غذایی که می‌خورد رقیق می‌شود. بسیاری از نوشیدنی‌های تجاری موجود مانند نوشیدنی‌های ورزشی اسیدی هستند و به طور بالقوه برای دندان‌ها مضر هستند.

 

مصرف آب گازدار باعث هضم غذا می‌شود؟

نوشیدن نوشابه‌های گازدار می‌تواند نتایج متفاوتی در هضم داشته باشد. در برخی موارد می‌تواند ناراحتی معده را برطرف کند و حتی برخی مطالعات کوچک وجود دارد که نشان می‌دهد آب گازدار می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. اما نوشیدن آب گازدار بیش از حد می‌تواند باعث ناراحتی شکم به‌ویژه در کودکان خردسال شود. اگر کودک شما حساسیت غذایی دارد به منبع طعم‌دهنده نگاه کنید. اغلب مواد تشکیل دهنده روی برچسب غذا ذکر می‌شود.

آب‌های گازدار برای چه گروه سنی مناسب هستند؟

نظرات در مورد محدودیت‌های سنی کمی متفاوت است. اما پیام واضح کارشناسان این است که در محدود کردن مصرف اشتباه کنید و در صورت امکان از معرفی این نوشیدنی‌ها خودداری کنید. بسته به سن، کودک ممکن است ۴ تا ۸ لیوان در روز مصرف کند. با این حال توجه داشته باشید که بسیاری از محصولات آب حباب دار حاوی ۱۲ گرم کالری یا بیشتر هستند.

 

نتیجه‌گیری:

در نهایت تنها شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی آب گازدار را به رژیم غذایی کودک خود وارد کنید. مقدار کمی که گه‌گاه سرو می‌شود و جایگزین آب یا شیر نمی‌شود بعید است که مشکل تغذیه‌ای یا مشکل دیگری برای سلامتی ایجاد کند. به یاد داشته باشید که نوشیدن منظم این نوشیدنی‌ها در طول روز احتمال بروز مشکلات جدی‌تری را ایجاد می‌کند. انجام این کار می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان، ناراحتی معده و عادات غذایی نادرست شود.

 

منبع:

www.verywellfamily.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 336 views بار دسته بندی :  خردسال تاريخ : 29 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها