کودک و خانواده  آیا می‌توان با شکم خالی قهوه نوشید؟ - گوم اسکول

کافئین موجود در قهوه علاوه‌‌بر کمک به احساس خستگی کمتر و هوشیاری بیشتر ممکن است خلق و خو، عملکرد مغز و عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشد. همچنین ممکن است کاهش وزن را افزایش داده و در برابر بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، آلزایمر و بیماری قلبی محافظت کند. امروز هم ۲ آذر و روز جهانی اسپرسو است. بسیاری از مردم از نوشیدن قهوه اول صبح لذت می‌برند. با این حال برخی افراد ادعا می‌کنند که مصرف آن با معده خالی ممکن است به سلامت شما آسیب برساند. این مقاله به این موضوع می‌پردازد که آیا باید قهوه را با معده خالی بنوشید یا خیر.

آیا مصرف قهوه باعث مشکلات گوارشی می‌شود؟

تحقیقات نشان می‌دهد که تلخی قهوه ممکن است تولید اسید معده را تحریک کند. به این ترتیب بسیاری از مردم بر این باورند که قهوه معده شما را تحریک می‌کند و علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) را بدتر می‌کند و باعث سوزش سر دل، زخم معده، حالت تهوع، رفلکس اسید و سوء هاضمه می‌شود. مهم است که به نحوه واکنش بدن خود توجه کنید.

آیا مصرف قهوه سطح هورمون استرس را بالا می‌برد؟

بحث رایج دیگر این بوده که نوشیدن قهوه با معده خالی ممکن است سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش دهد. کورتیزول توسط غدد فوق کلیوی شما تولید می‌شود و به تنظیم متابولیسم، فشار خون و سطح قند خون کمک می‌کند. جالب اینجاست که قهوه تولید کورتیزول را تحریک می‌کند. بنابراین برخی افراد ادعا می‌کنند که نوشیدن آن در اول صبح زمانی که سطح کورتیزول در حال حاضر بالا است می‌تواند خطرناک باشد. بحث رایج دیگر این است که نوشیدن قهوه با معده خالی ممکن است سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش دهد. کورتیزول توسط غدد فوق کلیوی شما تولید می‌شود و به تنظیم متابولیسم، فشار خون و سطح قند خون کمک می‌کند. با این حال سطوح بیش از حد مزمن می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود. سطح کورتیزول به طور طبیعی در زمان بیدار شدن به اوج خود می‌رسد، در طول روز کاهش می‌یابد و دوباره در مراحل اولیه خواب بیشتر می‌شود. جالب اینجاست که قهوه تولید کورتیزول را تحریک می‌کند. بنابراین برخی افراد ادعا می‌کنند که نوشیدن آن در اول صبح زمانی که سطح کورتیزول در حال حاضر بالا است می‌تواند خطرناک باشد. تولید کورتیزول در پاسخ به قهوه در میان افرادی که به طور منظم آن را می‌نوشند بسیار کمتر به نظر می‌رسد و برخی مطالعات به هیچ وجه افزایش کورتیزول را نشان نمی‌دهند.

 

سایر عوارض جانبی بالقوه:

– کافئین می‌تواند اعتیاد‌آور باشد.

– مصرف منظم قهوه می‌تواند ترکیب شیمیایی مغز شما را تغییر دهد و برای ایجاد اثرات مشابه به مقادیر بیشتر کافئین نیاز دارد.

– نوشیدن بیش از حد ممکن است منجر به اضطراب، بی‌قراری، تپش قلب و تشدید حملات پانیک شود. حتی ممکن است در برخی افراد منجر به سردرد، میگرن و فشار خون بالا شود

– قهوه ممکن است خواب شما را نیز مختل کند به خصوص اگر آن را در اواخر روز بنوشید.

– می‌تواند به راحتی از جفت عبور کند و اثرات آن می‌تواند تا ۱۶ ساعت بیشتر از حد معمول در زنان باردار و نوزادان آن‌ها باقی بماند. بنابراین زنان باردار توصیه می‌شود مصرف قهوه خود را به ۱ تا ۲ فنجان (۲۴۰ تا ۴۸۰ میلی‌لیتر) در روز محدود کنند.

نوشیدن قهوه اول صبح خوب است یا خیر؟

شواهد علمی کمی نشان می‌دهد که نوشیدن آن با معده خالی مضر است. در عوض بدون توجه به اینکه چگونه آن را مصرف می‌کنید احتمالاً همان اثرات را روی بدن شما دارد. اگر هنگام نوشیدن قهوه با معده خالی دچار مشکلات گوارشی می‌شوید آن را با کیک میل کنید.

منبع:

www.healthline.com

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 521 views بار دسته بندی :  خردسال تاريخ : 29 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها