کودک و خانواده  آیا کودکان در سنین خاصی بیشتر مستعد پوسیدگی دندان هستند؟ - گوم اسکول

شناخت بهتر دندان‌های بچه‌هایمان به ما کمک می‌کند تا به بهترین نحو از آن‌ها مراقبت کنیم. پوسیدگی دندان در کودکان به ویژه در گروه سنی ۳ تا ۵ سال با توجه به فیزیولوژی دندان‌های شیری و نحوه تکامل عادات غذایی رایج است.

 

چه چیزی باعث ایجاد حفره در کودکان می‌شود؟

 دندان‌های شیری پوسیده می‌شوند:

از آنجایی که دندان‌های شیری مینای نازک‌تری دارند و نرم هستند حفره‌ها می‌توانند به سرعت در آن‌ها ایجاد شده و پیشرفت کنند. این باعث می‌شود دندان‌های شیری بیشتر مستعد پوسیدگی شوند. خمیردندان مناسب سن ۳ تا ۵ ساله که از پوسیدگی محافظت می‌کند و ۵۰ درصد فرمول ساینده کمتری دارد تا دندان‌های شیر را به آرامی تمیز کند مناسب است.

 باکتری دهان قابل انتقال هستند:

پوسیدگی دندان در کودکان یک بیماری عفونی و قابل انتقال باکتریایی است. باکتری‌های مضر خاصی در داخل دهان ما وجود دارد که به دندان‌ها آسیب می‌رساند و در نهایت باعث ایجاد حفره می‌شود. هر چه دهان کودک بیشتر با بزاق حاوی باکتری‌های ایجاد‌کننده حفره تماس پیدا کند، احتمال اینکه باکتری‌های مضر دهان کودک را مستعمره کنند و منجر به تشکیل حفره شود بیشتر می‌شود. از این رو بهتر است از به اشتراک گذاشتن قاشق و ظروفی که می‌تواند تماس با بزاق را فعال کند خودداری کنید.

 عادات غذایی آن‌ها را کنترل کنید:

تعجب‌آور نیست که مصرف مکرر تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین خطر ابتلا به پوسیدگی در کودک را افزایش می‌دهد. همچنین شیرینی‌ها تنها خوراکی‌های مشکل ساز نیستند. هر ماده غذایی حاوی کربوهیدرات‌های قابل تخمیر (که در داخل دهان به قند تجزیه می‌شوند) می‌توانند باکتری‌های ایجاد‌کننده حفره را تغذیه کنند. این بدان معناست که در کنار غذا‌های شیرین، غذا‌های فرآوری شده و نشاسته‌ای مانند بیسکویت، چیپس و نان برای دندان‌های کودک شما مضر هستند.

 

طرز مسواک زدن درست را آموزش دهید:

همانطور که می‌دانید عادات بهداشتی نامناسب دندان در کودکان خطر ایجاد پوسیدگی را افزایش می‌دهد. از این رو مسواک زدن دندان‌های کودکتان دو بار در روز بسیار مهم است. همچنین مهم است که بر مسواک زدن نظارت داشته باشید و به کودک خود کمک کنید تا به روش صحیح مسواک بزند تا زمانی که مطمئن شوید که کودک به تنهایی مسواک زدن را به خوبی یاد گرفته است.

 

چگونه می‌توان از پوسیدگی در کودکان بین ۳ تا ۵ سال پیشگیری کرد؟

 غذا‌های خاصی مانند تنقلات شیرین، آب نبات و آبمیوه‌ها را محدود یا اجتناب کنید. اگر کودک شما این غذا‌ها را می‌خورد از او بخواهید بعد از غذا دهانش را بشوید یا دندان‌هایش را مسواک بزند تا قند از بین برود.

 در طول روز یکی از ساده‌ترین عادت‌ها برای جلوگیری از ایجاد حفره‌های دندانی در کودکان است. آب به دفع باکتری‌های مضر از دهان کمک می‌کند و از تجمع اسید روی دندان جلوگیری می‌کند.

 اگر سابقه مشکلات دندانی دارید از مسواک یا ظروف مشترک با کودک خودداری کنید. البته شما باید به خوبی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و هر مشکل دهانی را زودتر درمان کنید. این همچنین یک مثال خوب برای کودک شما ایجاد می‌کند و به او نشان می‌دهد که محافظت از دندان‌هایش ضروری است.

نتیجه‌گیری:

بچه‌ها عاشق یادگیری چیز‌های جدید هستند. برای ما ضروری است که روش صحیح مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان را به آن‌ها آموزش دهیم.

 

منبع:

parenting.firstcry.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 522 views بار دسته بندی :  خردسال تاريخ : 26 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها