کودک و خانواده  آیا کودک شما خیلی زود از خواب بیدار می‌شود؟ - گوم اسکول

در چند ماه اول زندگی کودک که دچار کمبود خواب شده احتمالاً به این فکر می‌کنید که کودک را در طول شب بخوابانید. نوزادان به طور طبیعی سحرخیز هستند و ما نمی‌توانیم برای تغییر ریتم بیولوژیکی آن‌ها کار زیادی انجام دهیم. اما هنگامی که کودک شما حدود ۶ ماهه شد چند ترفند وجود دارد که می‌توانید برای خواب به موقع آن‌ها انجام دهید.

 

چگونه متوجه می‌شوید که کودک شما خیلی زود از خواب بیدار می‌شود؟

اگر کودک شما هر روز صبح ساعت ۵ صبح از خواب بیدار می‌شود و پس از تعویض پوشک و شیردهی نمی‌خوابد به زمان خواب او توجه کنید. با این حال طبیعی است که نوزادان بین ساعت ۶ صبح تا ۷صبح از خواب بیدار شوند اگرچه ممکن است بسیار متفاوت باشد. مواردی مانند دندان درآوردن، بیماری و سایر تأثیرات بیرونی نیز می‌توانند وارد عمل شوند و نگذارند کودک خوب بخوابد به خصوص اگر نوزاد شما ناگهان زودتر از حد معمول از خواب بیدار شود.

چه چیزی باعث زود بیدار شدن کودک می‌شود؟

اگر کودک شما خیلی زود از خواب بیدار می‌شود ممکن است زیاد خوابیده باشد (بنابراین خسته نباشد) یا خیلی کم (به این معنی که بیش از حد خسته است). شما نمی‌توانید اجازه دهید او بیش از حد بخوابد. برای مثال یک کودک ۶ ماهه به ۱۲ تا ۱۵ ساعت خواب در طول ۲۴ ساعت یا حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت در شب و سه تا پنج ساعت در روز به دو یا سه چرت نیاز دارد. زمان خواب او نیز مهم است که او چقدر زود بیدار می‌شود. او ممکن است خیلی دیر به رختخواب برود یا خیلی دیر چرت بزند.

 

اگر کودکم خیلی زود از خواب بیدار شود چه کار کنم؟

اگر کودک خیلی زود از خواب بیدار می‌شود اولین کاری که باید انجام دهید این است که برنامه خواب او را بررسی کنید تا مطمئن شوید خواب کافی دارد. به نظر غیر منطقی می‌رسد اما کودکی که خیلی خسته است نمی‌تواند خوب بخوابد. ممکن است مجبور شوید روی برنامه چرت کودک خود کار کنید. نوزادانی که در طول روز زیاد یا خیلی کم می‌خوابند خواب شبانه سخت‌تری خواهند داشت. برخی از نوزادانی که در اوایل روز چرت می‌زنند شب زودتر به خواب ‌می‌روند و صبح زودتر از خواب بیدار می‌شوند. سعی کنید برنامه خواب را زودتر یا دیرتر تنظیم کنید و هر روز آن را با افزایش ۵ دقیقه‌ای حرکت دهید تا زمانی که ریتم خوبی داشته باشید. حتماً با پزشک اطفال خود نیز صحبت کنید تا نکات بیشتری برای تنظیم برنامه خواب کودک خود دریافت کنید و مطمئن شوید که هیچ چیز دیگری باعث بیدار شدن زودهنگام کودک نمی‌شود. اما چند ترفند دیگر وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را نیز امتحان کنید.

– چراغ‌ها را خاموش کنید:

ممکن است کودک شما به نور بسیار حساس باشد و باعث شود نتواند به خوبی بخوابد. اگر او از تاریکی می‌ترسد می‌توانید با قرار دادن یک چراغ خواب کوچک در اتاقش به آرام کردن او کمک کنید.

– سر و صدا را کم کنید:

ماشین‌ها شروع به رانندگی می‌کنند، حیوانات داخل کوچه مانند گربه‌ها سر و صدا می‌کنند و کامیون زباله شروع به تخلیه زباله‌ها می‌کنند. فرزندتان ممکن است با همه این صداها بیدار شود. حداقل پنجره‌های اتاق را بسته نگه دارید یا چند پارچه یا پتوی سنگین جلوی آن‌ها آویزان کنید.

– به نوزاد فرصت دهید:

با اولین گریه نوزاد پیشش نروید. حداقل ۵ یا ۱۰ دقیقه صبر کنید مگر اینکه کودک شما واقعاً گریه کند. او می‌تواند خودش را آرام کند تا دوباره بخوابد یا حداقل خودش را سرگرم کند تا به خواب برود.

– گرسنگی را برطرف کنید:

اگر او عادت دارد ساعت ۵ صبح شیر  بخورد گرسنگی نمی‌گذار خواب خوبی داشته باشد. بتدریج اولین تغذیه کردن را هر روز چند دقیقه به تعویق بیندازید تا احتمال اینکه او برای آن زود از خواب بیدار شود کمتر می‌شود. با این حال در مورد هر گونه تنظیمی که در برنامه تغذیه کودک خود انجام می‌دهید حتماً با پزشک اطفال خود صحبت کنید.

– به کودک پستانک بدهید:

نوزادانی که از پستانک برای خوابیدن استفاده می‌کنند ممکن است فقط نیاز داشته باشند که پستانک هنگام خواب در دهانشان باشد. پستانک کوچولوی خود را در دهان او قرار دهید و اتاق را ترک کنید.

– از ایمنی تخت اطمینان حاصل کنید:

پس از ۱۲ ماهگی کودک اسباب‌بازی‌هایی وجود دارند که به تخت می‌چسبند مانند تسمه‌ی تخت، آینه تخت یا صفحه‌کلید تخت که می‌توانند به کودک شما کمک کنند تا به آرامی از خواب بیدار شود و حتی قبل از اینکه شما از رختخواب بلند شوید خودش بازی کند.

نتیجه‌گیری:

به زودی کودک شما می‌تواند بلند شود و راه برود. در عین حال سعی کنید هنگام عبور از این مرحله در برنامه خواب کودک مراقب خود باشید. اگر می‌توانید زودتر به رختخواب ببریدش و در صورت امکان وقتی کودک در حال چرت زدن است او را بخوابانید.

 

منبع:

www.whattoexpect.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 446 views بار دسته بندی :  خردسال تاريخ : 29 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها