کودک و خانواده اهمیت سلامت جنسی مردان و پیشنهادات درمورد آن - گوم اسکول

اهمیت و جایگاه سلامت جنسی مردان 

سلامت جنسی بخش مهمی از زندگی افراد است. این موضوع نه تنها در خانم‌ها، بلکه در آقایان نیز از جایگاه مهمی برخوردار است. سلامت جنسی در مردان صرفا عدم وجود بیماری نیست. سلامت جنسی مردان مسائل دیگری از جمله پیشگیری و درمان بیماری‌های مقاربتی و ارزیابی و درمان اختلالات جنسی مردان را نیز در بر می‌گیرد.

حفظ عادت‌های جنسی سالم برای کاهش خطر ابتلا به عفونت‌ها و تقویت سلامت کلی افراد مهم است. متاسفانه، فقط تعداد کمی از افراد، از بهداشت جنسی آقایان آگاه هستند. اما بهداشت دستگاه تناسلی یک عادت مهم است که باید هم به آقایان و هم به خانم‌ها آموزش داده شود.

اسمگما چیست؟

اسمگما (smegma) ماده‌ای است که از ترشحات و سلول‌های مرده‌ی پوست تشکیل شده است. این ماده می‌تواند در زیر پوست ختنه گاه در مردان ختنه نشده یا در اطراف چین‌های لابیا در خانم‌ها جمع شود. وجود این ماده، نشانه‌ی عفونت مقاربتی نیست و یک بیماری جدی محسوب نمی‌شود.

ویژگی‌های اسمگما شامل: قوام غلیظ و پنیر مانند، سفید رنگ و دارای بوی بد است. اسمگما می‌تواند باعث ایجاد بو شود و یا در بعضی موارد، سفت شده و منجر به تحریک اندام تناسلی شود.

ساده‌ترین راه برای از بین بردن اسمگما و مشکلات همراه با آن، رعایت بهداشت شخصی است. در مردان، تمیز کردن اندام تناسلی آسان‌ترین راه برای از بین بردن اسماگما است. در افرادی که ختنه نشده‌اند، تمیز کردن زیر پوست ختنه گاه اهمیت زیادی دارد زیرا باکتری‌ها در زیر پوست ختنه گاه جمع می‌شوند. به همین دلیل ختنه کردن باعث کاهش اسمگما و بیماری‌های مربوط به آلت تناسلی می‌شود.

از صابون ملایم و آب گرم برای شستن آلت تناسلی، بیضه‌ها و ناحیه‌ای که توسط پوست ختنه گاه پوشانده شده است، استفاده کنید. از مالش خشن و محکم خودداری کنید، زیرا باعث تحریک پوست می‌شود.

اگر اسمگما سفت شده است، مالش آرام روغن روی آن ناحیه‌، به شل شدن اسمگما کمک می‌کند. پس از شستشو، محل را به آرامی خشک کنید.

بسیار مهم است که از خراش دادن اسمگما با وسایل تیز یا سواب پنبه‌ای خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث تحریک اضافی شود.

اگر اسمگما پس از ۱ هفته تمیز کردن بهبود نیافت یا اگر بدتر شد، و اگر آلت تناسلی قرمز یا ملتهب است، به پزشک مراجعه کنید.

در نوزادان و کودکان ختنه نشده، اسمگما به شکل نقاط سفید یا مرواریدی در زیر پوست ختنه گاه دیده می‌شود. سعی نکنید پوست ختنه گاه کودک خود را هنگام استحمام به عقب برگردانید. این کار می‌تواند باعث درد، خونریزی یا آسیب به پوست شود.

بهداشت ناحیه‌ی تناسلی

آلت تناسلی و بیضه‌ها تمام روز درون یک محیط تاریک و مرطوب قرار دارند. این شرایط می‌تواند زمینه‌ی مناسبی برای تکثیر قارچ، باکتری و دیگر میکروب‌ها باشد. برای جلوگیری از بروز آلودگی و عفونت، لازم است نکاتی را رعایت کنید:

مراقب مرطوب شدن دستگاه تناسلی باشید

  • همیشه لباس زیر تمیز بپوشید.
  • جنس لباس زیر باید به گونه‌ای باشد که هوا به راحتی از آن عبور کند و باعث تجمع رطوبت نشود. رطوبت، محیط را برای رشد میکروب‌ها مساعد می‌کند. به نظر می‌رسد پنبه، بهترین انتخاب برای لباس زیر است.
  • استفاده از یک پودر جاذب رطوبت مثل پودر بچه، ناحیه‌ی دستگاه تناسلی را در طول روز خشک نگه می‌دارد و از تجمع عرق که منجر به عفونت و بو می‌شود، جلوگیری می‌کند.
  • پس از ادرار کردن، آلت تناسلی را به آرامی تکان دهید تا قطرات ادرار باقیمانده در پیشابراه، از بدن خارج شود.
  • بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، برای خشک کردن اندام تناسلی از دستمال استفاده کنید. خشک نگه داشتن ناحیه‌ی تناسلی مسئله‌‌ی مهمی است، اما اگر متوجه خارش یا پوسته پوسته شدن شدید، به این معناست که پوست کمی خشک است.
  • پس از دفع ادرار و پس از تمیز کردن مقعد، دستان خود را بشویید زیرا میکروب‌ها به راحتی از طریق دست پخش می‌شوند.
  • عفونت قارچی باعث ایجاد خارش می‌شود. برای از بین بردن عفونت قارچی، ممکن است به یک پماد ضد قارچ موضعی احتیاج داشته باشید. پماد ضد قارچ را ۱ یا ۲ بار در روز به مدت ۱ تا ۲ هفته استعمال کنید تا بوی بد و خارش ناشی از عفونت قارچی، برطرف شود.

دوش گرفتن روزانه را در برنامه‌ی خود قرار دهید

  • همیشه بعد از تمرینات ورزشی دوش بگیرید. بسیاری از عفونت‌ها در اثر رشد باکتری‌ها در لباس زیر یا لباس ورزشی شما ایجاد می‌شوند.
  • هنگام دوش گرفتن از لایه بردارها و برس‌های تمیز کننده برای شست و شوی دستگاه تناسلی خودداری کنید، زیرا آن‌‌ها می‌توانند پوست این ناحیه را تحریک کنند. می‌توانید از صابون برای تمیز کردن این ناحیه استفاده کنید. از صابون‌های معطر استفاده نکنید.
  • دستگاه تناسلی را هر روز بشویید. آلت تناسلی، کیسه‌ی بیضه، مقعد و همچنین موهای شرمگاهی باید هر روز با آب و صابون شسته شوند.

پیرایش موهای زائد فواید بهداشتی زیادی دارد

وقتی صحبت از نظافت می‌شود، بیش‌تر ما روی صورت یا موهایمان تمرکز می‌کنیم و فکر می‌کنیم کارمان تمام شده است. اما آراستگی کشاله‌ی ران و دستگاه تناسلی را نباید فراموش کرد.

  • موی زائد می‌تواند باعث تولید بو شود و انواع مختلف باکتری‌ها را در خود جای دهد.
  • به علت نازک بودن پوست ناحیه‌ی دستگاه تناسلی، هنگام شیو کردن و زدودن موهای زائد مراقب باشید تا آسیبی وارد نشود.
  • گاهی ممکن است رشد مجدد موهای زائد باعث التهاب فولیکول‌های مو یا فولیکولیت شود. از هر ابزاری که برای زدودن موهای زائد استفاده می‌کنید، آن‌ها را تمیز نگه دارید تا باکتری در آن‌ها رشد نکند.

ناحیه‌ی تناسلی را معاینه کنید

بررسی بیضه‌ها از نظر وجود توده مهم است. سرطان بیضه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان جوان است. اگر متوجه چیز غیر طبیعی شدید، با پزشک خود صحبت کنید.این روش خوبی است که عادت کنید آلت تناسلی و بیضه‌ها را از نظر وجود ضایعات بررسی کنید.

مواردی که باید جستجو شود شامل موارد زیر می شود:

  • برجستگی
  • قرمزی
  • زخم
  • تاول و
  • زگیل

تغییرات در ناحیه‌ی تناسلی می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری‌های مقاربتی، سرطان و سایر بیماری‌ها باشد.

صحبت در مورد مسائل جنسی با شریک زندگی خود

ارتباط مناسب با شریک جنسی، بخش مهمی از بهداشت جنسی است. ممکن است ناراحت کننده باشد اما صحبت در مورد بیماری‌های مقاربتی و بهداشت جنسی از همان ابتدا می‌تواند تفاوت بزرگی در مسیر ایجاد کند. ضروری است که زوجین در مورد بیماری‌های جنسی و نگرانی‌های خود، صادق باشند.

نکاتی در مورد روابط جنسی

قبل از شروع رابطه‌ی جنسی، آلت تناسلی خود را بشویید. این کار، اگرچه مانع انتقال بیماری‌های منتقله از راه جنسی نمی‌شود اما می‌تواند احتمال انتقال را اندکی کاهش دهد و نقش مهمی در سلامت جنسی آقایان داشته باشد.

باکتری‌ها می‌توانند در حین رابطه‌ی جنسی به مجرای ادرار وارد شوند و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند. مثانه‌ی خود را بعد از رابطه‌ی جنسی خالی کنید.

عادت‌های بد را ترک کنید

محرک‌هایی که رگ های خونی را باریک می‌کنند با ناتوانی جنسی ارتباط دارند. سیگار کشیدن و مصرف الکل، از مواردی هستند که می‌توانند بر عملکرد جنسی و در نتیجه سلامت جنسی مردان تاثیر بگذارند. ترک سیگار یکی از اولین اقدامات جهت بهبود عملکرد جنسی است. هرگونه مسائل عاطفی یا روانی مانند استرس، افسردگی و اضطراب را با کمک پزشک درمان کنید.

جایگزینی عادات بد با عادات سالم، مانند ورزش و خوب غذا خوردن، می‌تواند به تقویت سلامت جنسی کمک کند.

برای بهبود عملکرد جنسی، از رژیم غذایی پیروی کنید که موارد زیر را شامل می‌شود:

اسیدهای چرب امگا ۳

این نوع چربی باعث افزایش جریان خون می‌شود. اسیدهای چرب امگا ۳ را می‌توانید در ماهی قزل آلا، ماهی تن، آووکادو و روغن زیتون پیدا کنید.

ویتامین B-1

این ویتامین به سیگنال‌های موجود در سیستم عصبی شما کمک می‌کند تا سریع‌تر حرکت کنند. از جمله سیگنال هایی که از مغز به آلت تناسلی می‌روند. ویتامین ب ۱، در بادام زمینی و لوبیا یافت می‌شود. تخم مرغ حاوی ویتامین‌های گروه B است که به تعادل سطح هورمون‌ها کمک می‌کند.

پیاز و سیر

این دو ماده‌ی غذایی ممکن است باعث بوی بد دهان شوند اما می‌توانند به گردش خون کمک کنند.

موز

این میوه‌ی غنی از پتاسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. علاوه بر این موز می‌تواند به تقویت عملکرد جنسی شما نیز کمک کند.

چیلی و فلفل

غذاهای پرادویه با کاهش فشار خون و التهاب به بهبود جریان خون کمک می‌کنند.

مشکلات جنسی

هر فرد در طول زندگی جنسی خود ممکن است با مشکلاتی روبرو شود که بر سلامت جنسی مردان اثر می‌گذارد. در زیر به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

اختلال نعوظ به معنای ناتوانی در نعوظ یا حفظ آن است که یکی از مشکلاتی است که زوجین ممکن است در زندگی خود با آن روبرو شوند. استرس، افسردگی، اضطراب،‌ کاهش غیر طبیعی سطح تستوسترون خون، آسیب ناشی از جراحی اورولوژی و حتی انسداد عروق به علت کلسترول بالای خون یا آترواسکلروز (تصلب شرایین)، از دلایلی هستند که باعث اختلال نعوظ می‌شوند.

گاهی اختلال نعوظ می‌تواند یک علامت هشدار دهنده برای بیماری قلبی باشد. اختلال نعوظ را می‌توان با داروهای مناسب، درمان کرد.

داروهایی مانند ویاگرا یا سیلدنافیل، با افزایش جریان خون در آلت تناسلی مرد، به بهبود عملکرد نعوظ و ارتقای سلامت جنسی مردان کمک می‌کند.

  • اختلالات انزال

انواع مختلفی از اختلالات انزال در مردان وجود دارد، از جمله: انزال زودرس، انزال آهسته و انزال رو به عقب یا رتروگراد (زمانی اتفاق می‌افتد که در هنگام ارگاسم، مایع منی مجبور شود به داخل مثانه بازگردد و سپس از طریق مجرای ادرار و از انتهای آلت تناسلی بیرون بیاید).

مواردی مانند: برخی داروهای خاص از جمله برخی از داروهای ضد افسردگی، آسیب عصبی به نخاع، دیابت و بیماری‌های مثانه یا پروستات،‌ ممکن است بر انزال تاثیر بگذارند و باعث اختلالات انزال شوند. اسپری موضعی حاوی لیدوکائین که به آلت تناسلی زده می‌شود، باعث کاهش حساسیت و کنترل زود انزالی می‌شود.

کاهش میل جنسی یا از دست دادن میل جنسی، به کاهش میل به رابطه‌ی جنسی اشاره دارد. کاهش میل جنسی می‌تواند در اثر عوامل جسمی یا روانی ایجاد شود یا با کاهش سطح هورمون تستوسترون همراه باشد. یکی دیگر از دلایل کاهش میل جنسی مشکلات روانی است مانند اضطراب و افسردگی. بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون بالا و همچنین برخی از داروها مانند برخی داروهای ضد افسردگی نیز می‌توانند در کاهش میل جنسی تاثیر بگذارند. کاهش میل جنسی یکی از موارد مهم در بهداشت جنسی مردان است.

  • بیماری‌های مقاربتی

یکی دیگر از بیماری‌هایی که لازم است در مورد آن آگاهی لازم به مردان و زنان داده شود، بیماری‌های مقاربتی یا STD است. از این بیماری‌های می‌توان به سوزاک، HIV، زگیل تناسلی، ویروس تبخال دستگاه تناسلی HPV، سفلیس، کلامیدیا، هپاتیت B، تریکومونیازیس و شپش عانه است.

برای پیشگیری از این بیماری‌ها و بهبود سلامت جنسی مردان، رعایت نکات زیر ضروری است:

  • خودداری از داشتن شرکای جنسی متعدد
  • داشتن رابطه‌ی محافظت شده با استفاده از کاندوم
  • معاینه‌ی دستگاه تناسلی توسط خود فرد برای بررسی وجود ضایعات
  • انجام آزمایشات دوره‌ای برای بررسی وجود بیماری‌های منتقله از راه جنسی
  • چکاپ منظم و دوره‌ای توسط پزشک

منبع: harvard، healthline، mayoclinic،‌webmd، mensjournal،‌timesnownews، menshealth، healthdirect

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 220 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 2 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.