کودک و خانواده دوران بارداری و تغذیه سالم - گوم اسکول

پیشروی با یک رژیم بارداری مناسب، یکی از مهم ترین دلایلی است که بر روی سلامت نوزاد، تاثیر بسزایی دارد؛ این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که مادر باید بداند از کدام غذا های مغذی و مفید برای خودش و فرزندش استفاده کند. ما امروز قصد داریم به بررسی عناوینی مانند “رژیم بارداری” و همچنین “میوه های مفید در هنگام بارداری” بپردازیم.

در این مطلب سعی کرده ایم تا مطالب را به صورت مفید و خلاصه برای شما بیان کنیم؛ اما اگر شما دوست دارید در رابطه با این موضوع، اطلاع و معلومات بیشتری داشته باشید، به شما توصیه می کنیم تا اقدام به تهیه ی کتاب های نوشته شده در رابطه با دوران بارداری و تغذیه ی سالم، بکنید. تا کنون کتاب های بسیار زیادی در ارتباط با این موضوع مهم نوشته شده است با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

رژیم بارداری

تقریبا در ارتباط با رژیم بارداری، هیچ دستورالعمل جامع و کاملی که یک رژیم سالم را به مادر ارائه دهد وجود ندارد؛ اما اصولی در رابطه با این موضوع همیشه مورد بحث بوده است و آن نیز این است که اصول ابتدایی غذایی که مادر در دوران ابتدای بارداری استفاده می کند، اصولی یکسان است و همه ی رژیم ها از این اصول و مبنا ها پیروی می کنند؛ استفاده ی زیاد از میوه و سبزیجات، پروتئین و چربی های سالم و همچنین غلات کامل، چیز هایی هستند که باید در هر رژیم بارداری مورد توجه قرار بگیرند و در هر وعده ی غذایی در این رژیم گنجانده شوند. البته غذایی که مادر باید در طول دوران بارداری اش از آن ها استفاده کند، تنها به این موارد خاتمه پیدا نمی کنند؛ برای مثال استفاده از فولات و فولیک اسید باعث می شود که از نارسایی مادرزادی، تا حد زیادی جلوگیری شود؛ همچنین مادر باید در طول دوره ی بارداری اش، از منابعی مانند ویتامین D و کلسیم تامین باشد؛ این دو ماده به منظور تقویت استخوان های کودک مورد استفاده قرار می گیرند. آهن می تواند باعث جلوگیری از کم خونی ناشی از کمبود آهن شود؛ بدن ما برای این که بتواند هموگلوبین کافی تولید کند، نیاز به آهن دارد؛ افزایش هموگلوبین در خون باعث می شود فرآیند خون سازی در بدن ما افزایش یابد. جالب است بدانید که یک مادر باردار، تقریبا دو برابر بیشتر از مادری که باردار نیست، به آهن برای خون سازی نیاز دارد. استفاده از گوشت قرمز، ماهی، حبوبات و غلات در رژیم غذایی، می تواند باعث افزایش آهن خون و همچنین خون سازی برای بدن شود.

 

در آخر این قسمت باید اشاره کنیم که شما می توانید برای تامین آن چه که برای آماده سازی یک رژیم بارداری خوب نیاز دارید، به بازار بزرگ تهران بروید. شما می توانید در این بازار، به خرید خوراکی هایی برای تامین رژیم بارداری خود بپردازید.

میوه های مفید در بارداری

قبل از آن که اصلا بخواهیم به بررسی میوه های مفید در بارداری بپردازیم، ابتدا باید فایده ی استفاده از میوه و سبزیجات در این دوره را شرح دهیم؛ میوه حاوی مواد مغذی و ویتامین های گوناگون است. در صورتی که میزان مصرف از ویتامین ها در بدن مادر افزایش یابد، این موضوع می تواند علاوه بر تضمین کردن سلامتی مادر، سلامتی جنین را نیز حفظ نماید.

 

میوه هایی مانند زردآلو، پرتقال، انار، انگور، سیب و مهم تر از همه استفاده از انبه، می تواند تاثیرات بسیار مثبت خوبی بر روی جنین داشته باشد؛ برای مثال مادری که میوه های پرتقال و انگور و سیب در رژیم غذایی خودش دارد، میزان ویتامین C در بدن او در حد قابل قبولی قرار دارد و همین می تواند منجر شود که از رسیدن آسیب به سلول های بدن جنین جلوگیری شود؛ استفاده از ویتامین سی، مزیت دیگری نیز دارد و آن این است که در صورت بالا بودن میزان این ویتامین در بدن، مادر کمتر دچار سرماخوردگی می شود و بدن او، سیستم ایمنی قوی تری خواهد داشت. همچنین وجود آنتی اکسیدان های درون انگور، می تواند باعث افزایش جذب موادی مانند ویتامین های K و C، فیبرو اسید های آلی شود.

انبه در بارداری

استفاده از انبه به تنهایی، بسیار برای مادر در دوران بارداری مفید است؛ در ترکیب این میوه، منابع غنی از ویتامین های A و C وجود دارد؛ کمبود ویتامین A در بدن جنین، یکی از شایع ترین عللی است که باعث می شود سیستم ایمنی او در هنگامی که درون شکم مادرش به سر می برد، عملکرد زیاد قوی ای نداشته باشد؛ مادر می تواند با خوردن انبه و تامین ویتامین  Aدر بدن خودش، مقداری از این ویتامین را به جنین نیز بدهد و باعث تقویت سیستم ایمنی او بشود. استفاده از انبه به مقدار معقول و درست، می تواند احتمال بروز عوارض پس از زایمان مانند عفونت های تنفسی را تا حد بسیاری کاهش دهد.

 

 

البته باید توجه داشت که مصرف ویتامین A توسط مادر، می تواند همان قدر که مفید و موثر است، مضر نیز باشد؛ استفاده از ویتامین A باید به قدری باشد که از حد معمول خودش فراتر نرود، چون در این صورت متاسفانه آسیب هایی به بدن مادر و جنین در طول دوران بارداری می رسد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 273 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 20 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.