کودک و خانواده  راه‌هایی برای افزایش باروری مردان و افزایش اسپرم - گوم اسکول

اگر شما و همسرتان با مشکلات باروری روبرو هستید بدانید که تنها نیستید. ناباروری شایع‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. امروز ۲۸ آبان و روز جهانی مرد است. این بیماری از هر شش زوج یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حالی که ناباروری همیشه قابل درمان نیست، مواردی وجود دارد که می‌توانید شانس بارداری خود را افزایش دهید. گاهی اوقات با رژیم غذایی سالم، مکمل‌ها و سایر استراتژی‌های شیوه زندگی می‌توان باروری را بهبود بخشید.

 

ناباروری مردان چیست؟

باروری به توانایی افراد برای تولید مثل بدون کمک پزشکی اشاره دارد. ناباروری مردان زمانی اتفاق می‌افتد که یک مرد شانس کمی برای باردار شدن همسر خود داشته و معمولاً به کیفیت سلول‌های اسپرم او بستگی دارد. گاهی اوقات ناباروری با عملکرد جنسی در ارتباط است و گاهی اوقات می‌تواند با کیفیت مایع منی ارتباط داشته باشد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

– میل جنسی:

میل جنسی تمایل فرد به رابطه جنسی را توصیف می‌کند. به غذا‌ها یا مکمل‌هایی که ادعا می‌کنند میل جنسی را افزایش می‌دهند.

– اختلال در نعوظ:

اختلال نعوظ زمانی است که مرد قادر به ایجاد رابطه جنسی نیست.

– تعداد اسپرم:

یکی از جنبه‌های مهم کیفیت منی تعداد یا غلظت سلول‌های اسپرم در مقدار مشخصی از منی است.

– تحرک اسپرم:

تحرک اسپرم به عنوان درصد حرکت سلول‌های اسپرم در نمونه‌ای از مایع منی اندازه‌گیری می‌شود.

– سطح تستوسترون:

سطح پایین تستوسترون و هورمون جنسی مردانه ممکن است مسئول ناباروری در برخی از مردان باشد.

ناباروری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و ممکن است به ژنتیک، سلامت عمومی، تناسب اندام، بیماری‌ها و آلودگی‌های غذایی بستگی داشته باشد. علاوه‌بر این شیوه زندگی سالم و رژیم غذایی مهم است. برخی از غذا‌ها و مواد مغذی با مزایای باروری بیشتری نسبت به بقیه مرتبط هستند. در اینجا ۱۰ روش علمی برای افزایش تعداد اسپرم و افزایش باروری در مردان ارائه شده است.

 

مکمل‌های اسید آسپارتیک مصرف کنید:

شواهد موجود نشان می‌دهد که مکمل‌های D-AA ممکن است باروری را در مردان با سطح تستوسترون پایین بهبود بخشد. در حالی که به طور مداوم مزایای اضافی را در مردان با سطوح نرمال تا بالا ارائه نمی‌دهد. تحقیقات بیشتری برای بررسی خطرات و مزایای احتمالی طولانی مدت مکمل‌های D-AA در انسان مورد نیاز است.

به طور منظم ورزش کن:

ورزش منظم علاوه‌بر اینکه برای سلامت عمومی شما مفید است می‌تواند سطح تستوسترون و باروری را افزایش دهد. شما باید از ورزش زیاد خودداری کنید، زیرا ممکن است تأثیر معکوس داشته باشد و به طور بالقوه سطح تستوسترون را کاهش دهد. دریافت مقدار مناسب روی می‌تواند این خطر را به حداقل برساند. اگر به ندرت ورزش می‌کنید اما می‌خواهید باروری خود را افزایش دهید فعالیت بدنی را یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار دهید.

به اندازه کافی ویتأمین C دریافت کنید:

احتمالاً با توانایی ویتأمین C در تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا هستید. احتمالاً با توانایی ویتأمین C در تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا هستید. مکمل‌های ویتأمین C همچنین تعداد و تحرک اسپرم را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد، در حالی که تعداد سلول‌های اسپرم تغییر شکل یافته را کاهش می‌دهد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ویتأمین C ممکن است به بهبود باروری در مردان نابارور مبتلا به استرس اکسیداتیو کمک کند.

 

آرام باشید و استرس را به حداقل برسانید:

هنگامی که استرس دارید ممکن است چیزی بیشتر از عدم تمایل به رابطه جنسی داشته باشید. استرس ممکن است رضایت جنسی شما را کاهش داده و باروری شما را مختل کند. محققان معتقدند هورمون کورتیزول ممکن است تا حدی این عوارض جانبی استرس را توضیح دهد. استرس طولانی مدت باعث افزایش سطح کورتیزول می‌شود که تأثیرات منفی شدیدی بر تستوسترون دارد. در حالی که اضطراب شدید و بدون دلیل معمولاً با دارو درمان می‌شود، انواع خفیف‌تر استرس را می‌توان با تکنیک‌های آرام‌سازی کاهش داد. مدیریت استرس می‌تواند به سادگی قدم زدن در طبیعت، مدیتیشن، ورزش یا گذراندن وقت با دوستان باشد.

 

به اندازه کافی ویتأمین D دریافت کنید:

ویتأمین D می‌تواند برای باروری مردان و زنان مهم باشد. این ماده مغذی دیگری است که ممکن است سطح تستوسترون را افزایش دهد. یک مطالعه مشاهده‌ای نشان داد که مردان دارای کمبود ویتأمین D بیشتر احتمال دارد سطح تستوسترون پایینی داشته باشند.

مکمل شنبلیله مصرف کنید:

یک مطالعه روی ۳۰ مرد که ۴ بار در هفته تمرینات قدرتی انجام دادند، اثرات مصرف روزانه ۵۰۰ میلی گرم عصاره شنبلیله را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. این مردان در مقایسه با دارونما سطح تستوسترون، قدرت و کاهش چربی را به میزان قابل توجهی افزایش دادند. این یافته‌ها توسط یک مطالعه بزرگتر بر روی ۱۲۰ مرد سالم تأیید شد. مصرف روزانه ۶۰۰ میلی گرم تستوفن به مدت ۳ ماه باعث بهبود عملکرد نعوظ و دفعات فعالیت جنسی می‌شود.

روی کافی دریافت کنید:

روی یک ماده معدنی ضروری است که به مقدار زیاد در غذا‌های حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و صدف یافت می‌شود. دریافت مقدار کافی روی یکی از پایه‌های باروری مردان است. همچنین، مصرف مکمل‌های روی سطح تستوسترون و تعداد اسپرم را در افرادی که روی کمی دارند افزایش می‌دهد. علاوه بر این مکمل‌های روی ممکن است سطح تستوسترون را کاهش دهد که با مقادیر بیش از حد تمرینات شدید مرتبط است.

ریشه ماکا بخورید:

مصرف مکمل‌های ریشه ماکا ممکن است میل جنسی و همچنین باروری و عملکرد جنسی را بهبود بخشد. ریشه ماکا یک غذای گیاهی محبوب است که از مرکز پرو سرچشمه گرفته است. به طور سنتی، از آن به دلیل توانایی آن در افزایش میل جنسی و باروری استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری:

ناباروری نسبتاً شایع است و بسیاری از مردان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر مشکلات باروری دارید، یکی از کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید این است که بر بهبود سلامت عمومی خود تمرکز کنید. بسیاری از نکات ذکر شده در بالا، اجزای کلیدی یک سبک زندگی سالم هستند.

 

منبع:

www.healthline.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 445 views بار دسته بندی :  خردسال تاريخ : 29 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.