کودک و خانواده  سرطان ریه چه عوارضی دارد؟ - گوم اسکول

وقتی فردی به سرطان ریه مبتلا می شود تومور در ریه ایجاد می شود با گذشت زمان بسیاری از افراد مبتلا به سرطان ریه در مراحل اولیه متوجه هیچ علامت و نشانه ای نمی شوند. با گذشت زمان آنها ممکن است مشکلات سلامتی را تجربه کنند مانند سرفه کردن  تورم ناشی از تجمع مایعات. در این مقاله مدرسه گوم برخی از عوارض رایج سرطان ریه و درمان سرطان ریه و همچنین برخی از روشهای مدیریت آنها بررسی شده است.

تورم صورت:

تورم صورت گاهی اوقات می تواند از عوارض سرطان ریه باشد. این می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که تومورها در ریه ها جریان خون را در یک رگ خونی که به عنوان ورید اجوف فوقانی شناخته می شود، مسدود کنند. در مورد تورم دور چشم و احساس تورم در صورت و گلو به یک متخصص پوست مراجعه کرده است.

وجود مایعات اضافی در اطراف ریه ها:

مایعات اضافی در اطراف ریه ها که به آن پلورال افیوژن نیز گفته می شود به تجمع مایع بین غشای پوشاننده ریه ها اشاره دارد. سپس مایعات می تواند به ریه ها فشار آورده و باعث تنگی نفس شود. در برخی موارد پزشک می تواند مایعات اضافی را تخلیه کند تا علائم را تسکین یابد. سایر گزینه ها شامل کاهش فضای پلور با ورود مواد تحریک کننده به آن یا قرار دادن کاتتر است.

متاستاز:

سرطان به سایر قسمت های بدن نیز سرایت می کند. سلول های سرطانی می توانند از طریق سیستم لنفاوی یا جریان خون از ریه ها به کبد، استخوان ها، مغز و سایر مناطق منتقل شوند. سرطان ممکن است بسیاری از قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار دهد ، اما اگر در ریه ها شروع شود ، هنوز سرطان ریه خواهد بود.

لخته شدن خون:

افراد مبتلا به سرطان به ویژه سرطان ریه ممكن است در معرض خطر بیشتری برای لخته شدن خون باشند. وقتی سرطان در طی بیماری به سایر قسمت های بدن سرایت می کند، این نیز می تواند خطر را افزایش دهد

پاشیدن خون:

خون در مخاط یا خلط می تواند سرطان ریه را به عنوان منبع معتبر نشان دهد به خصوص اگر شخصی خون قرمز روشن یا لخته خون سرفه کند. با این حال این می تواند با سل یا آمبولی ریوی نیز رخ دهد. اگر فردی به جای خون خلط مایع به خون تولید کند ممکن است بیماری تنفسی دیگری مانند برونشیت نیز داشته باشد. اگر خلط نیز سفید و کف باشد ممکن است نشانه نارسایی قلب باشد. اگر فردی بدون سرفه خون را تف کند ممکن است در دستگاه گوارش آسیب ببیند.

هیپرکلسمی:

یک فرد مبتلا به هایپلسمی خون، مقدار زیادی کلسیم در خون خود دارد. حداکثر ۱۰-۳۰٪ مبتلایان به سرطان به هیپرکلسمی مبتلا هستند. سرطان ریه یکی از انواع سرطانی است که به احتمال زیاد عامل آن است. علائم هیپرکلسمی شامل خستگی، گیجی، یبوست و حالت تهوع است. این یکی از علائم بعدی سرطان است. به گفته متخصصان بیشتر افراد مبتلا به هایپلسلسمی مرتبط با سرطان بیش از ۱ سال بیشتر عمر نمی کنند.

مشکلات قلبی و عروقی:

حدود ۲۳٪ از افراد مبتلا به سرطان ریه به بیماری های قلبی عروقی مبتلا هستند. یک دلیل ممکن است این باشد که سیگار کشیدن یک عامل خطرناک برای هر دو بیماری است. حتی اگر فردی از قبل به بیماری قلبی مبتلا نباش سرطان ریه می تواند بر قلب و سیستم قلبی عروقی تأثیر بگذارد. سرطان ریه همچنین می تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. این نیز ممکن است منجر به مشکلات قلبی شود.

فشرده سازی نخاع:

فشرده سازی متاستاتیک نخاع می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که مهره ای به دلیل آسیب ناشی از سرطان خراب شود یا تومور ایجاد شده و به نخاع فشار بیاورد. اگر علائم عصبی بیش از ۴۸ ساعت ادامه داشته باشد ممکن است تأثیر دائمی باشد. هر کسی که دچار ضعف اندام، بی حسی، مشکل در راه رفتن، از دست دادن کنترل روده یا مثانه یا درد در قفسه سینه یا ستون فقرات شود و باید با پزشک خود تماس بگیرد.

نوروپاتی:

نوروپاتی زمانی رخ می دهد که فرد به دلیل آسیب دیدن بافت عصبی دچار بی حسی و گزگز دست و پا شود. این می تواند یکی از عوارض سرطان ریه باشد. نوروپاتی زمانی است که تومورهایی در نزدیکی اعصاب بازو یا شانه رشد می کنند. تومور باعث فشرده شدن اعصاب می شود و منجر به درد و ضعف می شود.

مجاری تنفسی یا لوله غذایی مسدود شده :

تومور ممکن است به یک راه هوایی در ریه تبدیل شده و آن را مسدود کند. این ممکن است منجر به عوارض بعدی مانند ذات الریه یا تنگی نفس شود. سرطان های ریه که در نزدیکی مری یا لوله غذایی فرد رشد می کنند و می توانند عوارضی ایجاد کنند که بلع آن را برای فرد دشوار می کند.

سلامت روان:

هرکسی با تشخیص سرطان ریه علائمی از افسردگی مانند مشکلات خواب، کم خلقی و تغییر وزن غیر مرتبط با تشخیص را تجربه کند باید از یک متخصص بهداشت و درمان راهنمایی کند. سرطان ریه می تواند تأثیر جدی تری بر روی افرادی که قبلاً از نظر بهداشت روانی شدید دارند بگذارد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 275 views بار دسته بندی :  سلامت و تغذیه تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.