کودک و خانواده  نوزاد کم خواب قد کوتاه می‌شود؟ - گوم اسکول

«همان طور که تغذیه نقش مهمی در رشد و تکامل کودک دارد، خواب مناسب هم از اهمیت زیادی برخوردار است و والدین باید توجه ویژه به این موضوع داشته باشند.»
فرشته کرباسیان متخصص کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این مطلب درباره عوارض بدخوابی کودکان گفت:« تا زمانی که موضوع خواب به موقع و کافی دغدغه ذهنی والدین نباشد، آن‌ها نمی توانند به خوبی سلامت خواب کودکانشان را مدیریت کنند. امروزه با توجه به مشغله و ساعات کاری زیاد، ممکن است خانواده ها کمتر به مسائل کودکان خود بپردازند. » بیشتر بخوانید خواب زیاد نوزاد نشانه چیست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به باشگاه خبرنگاران گفت: «کودکانی که کمتر از ۹ ساعت در طول شبانه روز می‌خوابند حامل ژن‌های ابتلا به دیابت هستند و بدن آن‌ها در برابر انسولین از خود مقاومت نشان می دهد. از عوارض کم خوابی در کودکان می‌توان به چاقی و اضافه وزن، تشکیل توده عضلانی کم، تجمع چربی و قند در بدن، کاهش سطح هوش و علاقه به مصرف خوراکی‌های شیرین اشاره کرد. به والدین توصیه می‌کنیم که نظارت دقیق بر خواب کودک داشته باشند، زیرا هر یک ساعت کمبود خواب می‌تواند زمینه ساز ابتلا به دیابت در بزرگسالی آن ها شود. معمولا اثرات بلند مدت کم خوابی در کودکان، به صورت عدم تمرکز صبگاهی،کج خلقی ،تحریک پذیری و رفتارهای مخاطره آمیز مخصوصا در نوجوانان ظاهر می‌شوند. همچنین ثابت شده است که چاقی و فشارخون بالا در کودکانی که خواب مناسب ندارند بیشتر است. از آنجایی که ترشح هورمون رشد در زمان خواب افزایش می یابد ،قد نهایی کودکانی که خواب مناسب ندارند نسبت به هم سن و سال های خود کوتاه تر می شود.» بیشتر بخوانید الگوی خواب نوزاد چگونه است؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 263 views بار دسته بندی :  شیرخوار و نوپا تاريخ : 24 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.