کودک و خانواده  چرا کودک من صورتم را می‌گیرد؟ - گوم اسکول

نوزادان اغلب به دلایل مختلف صورت والدین یا مراقبان خود را می‌گیرند. قبل از اینکه نوزادان صحبت کردن را یاد بگیرند، فقط می‌توانند از طریق گریه‌ها و ناله‌هایشان، حالات صورت و لمس ارتباط برقرار کنند. لمس صورت شما توسط کودک شما اغلب فقط تلاش او برای برقراری ارتباط با شما یا ابراز وجود است. تحقیقات نشان داده است که نوزادان از طریق لمس کردن یاد می‌گیرند، به خصوص زمانی که کوچک هستند و هنوز شروع به غر زدن نکرده‌اند. کتاب‌های لمسی و احساسی که برای نوزادان طراحی شده است نشان می‌دهد که تقویت و تشویق حس لامسه کودک شما از سنین پایین بسیار مهم است. هنگامی که کودک صورت شما را می‌گیرد، اغلب فقط با حس لامسه خود در حال کاوش و یادگیری است. اگر تا به حال از خود پرسیده‌اید که چرا کودک من صورتم را می‌گیرد ما در اینجا به همه دلایل مختلف پرداخته‌ایم. درک اینکه چرا کودک صورت شما را می‌گیرد به شما کمک می‌کند تا بهترین واکنش را در زمان انجام آن‌ها بدانید.

به چه علت کودک صورت شما را می‌گیرد؟

 آن‌ها توجه شما را می‌خواهند:

نوزادان خیلی سریع یاد خواهند گرفت که اگر صورت شما را بگیرند توجه شما را جلب خواهند کرد. نوزادان نمی‌توانند صحبت کنند اما گاهی اوقات از لمس نیز استفاده می‌کنند. نوزادان خردسال ممکن است هنگامی که شما آن‌ها را در آغوش گرفته‌اید صورت شما را لمس کنند.

 آن‌ها ناامید یا عصبانی هستند:

نوزادان نیز عصبانی و ناامید می‌شوند. شاید کودک شما برای مدتی گریه می‌کند و شما نمی‌دانید مشکل چیست، او هنوز نمی‌تواند نیاز‌های خود را به صورت شفاهی با شما در میان بگذارد، بنابراین از ناراحتی صورت شما را می‌گیرند. خشم در نوزادان اغلب به راحتی متوقف می‌شود، آن‌ها پا‌های خود را لگد می‌زنند و مشت‌های خود را جمع می‌کنند و اغلب دست‌های خود را به اطراف تکان می‌دهند و گاهی اوقات صورت شما را نیز می‌گیرند.

 آن‌ها در حال بررسی حس لامسه خود هستند:

نوزادان همیشه چهره‌ها را نمی‌گیرند زیرا می‌خواهند ارتباط برقرار کنند یا تعامل داشته باشند. بچه‌ها از طریق کاوش در بافت‌های مختلف چیز‌های زیادی یاد می‌گیرند و وقتی کودک صورت شما را لمس می‌کند تازه می‌آموزند که چقدر چیز‌های متفاوت در دنیای اطرافشان احساس می‌کنند. کودک شما ممکن است از لمس کردن پوست صاف صورت شما لذت ببرد و شاید چندان مشتاق نیش یا ریش شوهرتان نباشد.

 آن‌ها گرسنه هستند:

گاهی اوقات اگر علائم معمول گرسنگی کودکتان (گریه کردن، مکیدن دستانش و غیره) را نپذیرید، ممکن است شروع به گرفتن صورت شما به ویژه لمس کردن دهان شما کند.

 آن‌ها می‌خواهند شما چیزی را ببینید:

همانطور که کودک شما رشد می‌کند، او شروع به بازی با اسباب بازی‌ها و کاوش در اطراف خود می‌کند. اگر کودک شما چیز هیجان‌انگیزی را کشف کرده است یا چیزی با اسباب بازی‌های خود ساخته ممکن است صورت شما را بگیرد تا شما را تشویق کند که بیایید و ببینید چه کرده است.

 آن‌ها ترسیده‌اند:

لمس انسان می‌تواند برای نوزادان بسیار اطمینان بخش و آرامش بخش باشد. به تمام آن مواقعی فکر کنید که کودک شما ساعت‌ها در آغوش شما به راحتی خوابیده است، فقط به محض اینکه او را زمین گذاشتید بیدار می‌شود و دیگر نمی‌تواند حضور شما را احساس کند. اگر چیزی کودک شما را می‌ترساند، واکنش اولیه آن‌ها ممکن است گرفتن صورت شما باشد. این ممکن است فقط یک واکنش تند و سریع باشد اما همچنین می‌تواند به دنبال اطمینان و ایمنی باشد.

 

چرا کودک من هنگام شیردهی صورتم را می‌گیرد؟

کودک شما ممکن است هنگام شیردهی صورت شما را بگیرد زیرا از شما می‌خواهد که به او نگاه کنید و کمی به او توجه کنید. نوزادان کوچک ممکن است فقط در حین شیردهی در ذهن خود شیر داشته باشند، اما با رشد کودک شما نسبت به دنیای اطراف خود کنجکاوتر می‌شوند و ممکن است چهره شما را برای جلب توجه و تعامل شما جلب کنند. اغلب اوقات کودک شما فقط در حالی که در حال شیردهی است فقط حس لامسه خود را بررسی می‌کند. با این حال اگر نوزادتان به‌طور دردناکی صورت شما را می‌گیرد یا لمس مداوم او را آزاردهنده می‌دانید، می‌توانید یک اسباب‌بازی کوچک به او بدهید تا در حین شیردهی در دست بگیرد. گرفتن صورت یک رفتار طبیعی در طول شیردهی است و چیزی نیست که شما باید نگران آن باشید. اگر مشکل ساز شد همیشه می‌توانید از یک متخصص تغذیه یا متخصص اطفال مشاوره بگیرید.

چرا کودک من هنگام خواب صورتم را می‌گیرد؟

هنگامی که کودک شما به خواب می‌رود ممکن است صورت شما را برای اطمینان و آرامش بگیرد. آن‌ها ممکن است از احساس پوست شما روی پوست دست خود به عنوان راهی برای احساس آرامش و رضایت استفاده کنند. برخی از نوزادان دوست دارند هنگام خواب یک پتو یا پستانک داشته باشند، برخی دیگر دوست دارند هنگام خوابیدن صورت پدر یا مادر خود را لمس کنند.

 

چرا کودک من صورتم را می‌خراشد؟

این خیلی دوست داشتنی نیست و می‌تواند برای والدین دردناک و ناراحت‌کننده باشد. اگر تا به حال فکر کرده‌اید که چرا کودک صورت شما را می‌خراشد دلایلی وجود دارد که چرا این اتفاق می‌افتد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که این امر رایج است و مرحله‌ای است که می‌گذرد. صدا‌های بلند می‌تواند باعث ایجاد رفلکس مبهوت در کودک شما شود و باعث”پریدن” و حرکت سریع بازو‌هایش شود. هنگامی که این رفلکس ایجاد می‌شود ممکن است کودک شما به طور تصادفی صورت شما را خراش دهد، آن‌ها قصد ندارند عمداً به شما صدمه بزنند. بهتر است سعی کنید این رفتار را نادیده بگیرید.

 

منبع:

mominformed.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 219 views بار دسته بندی :  خردسال تاريخ : 12 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها