کودک و خانواده  چه غذاهایی باعث التهاب میشوند؟ - گوم اسکول

التهاب چیست؟

التهاب حاد پاسخی سریع از بدن به آسیب یا عفونت است که باعث افزایش جریان خون در ناحیه آسیب دیده می شود. گلبول های سفید خون به بازسازی بافت آسیب دیده کمک می کنند و التهاب حاد به طور کلی با بهبود زخم متوقف می شود. غذاهای فرآوری شده ، چربی های اشباع ، چربی های ترانس و قند تصفیه شده می توانند خطر مولکول های پیش التهاب را افزایش دهند. این امر خصوصاً در صورت اضافه وزن یا دیابت در مورد این مورد اتفاق می افتد.

التهاب چگونه می تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد؟

التهاب می تواند آسیب DNA التهاب مزمن با بیماری های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون در ارتباط است که ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. التهاب معمولاً در افراد مبتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی وجود دارد و ممکن است با پلاک های تشکیل شده در رگ ها ارتباط داشته باشد.

التهاب مزمن می تواند با بیماری های خاصی مانند آسم ، آرتریت روماتوئید ، دیابت نوع ۲ ، پسوریازیس و چاقی اتفاق بیفتد. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به چنین بیماری هایی ممکن است سطح بالاتری از مارکرهای التهابی در بدن خود داشته باشند. اگرچه عوامل زیادی در التهاب دخیل هستند اما برخی از غذاها ممکن است علائم را افزایش یا کاهش دهند.این مقاله به بررسی غذاهایی می پردازد که ممکن است علائم را بدتر کنند. همچنین در مورد التهاب و تأثیر آن بر سلامتی بحث می شود. سرانجام مواد غذایی از جمله سبزیجات و میوه ها ، و رژیم های ضد التهابی مانند مدیترانه ای بررسی می شود.

غذاهایی باعث التهاب می شوند؟

۱- قند:

مصرف بیش از حد قند ممکن است مارکرهای التهابی را در کودکان افزایش دهد و منجر به التهاب مزمن شود. در این مطالعه کاهش قند ۴۶٪ با ۱۱٪ نشانگرهای پیش التهابی در ۱۱ کودک مقایسه شده است. محققان پیشنهاد می کنند که کاهش میزان نوشیدنی های شیرین شده با قند در دوران کودکی می تواند باعث مزایای سلامتی در آینده شود. همچنین ممکن است فروکتوز اضافی باعث افزایش چربی در اطراف اندام های شکمی و افزایش میزان چربی در کبد شود.

۲- چربی های ترانس:

چربی های ترانس ممکن است سطح لیپوپروتئین های کم چگالی در حالی که لیپوپروتئین های با چگالی بالا (HDL) را کاهش می دهند. ترکیبی که ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را برای منبع معتبر افزایش دهد. اگرچه گوشت گاو و لبنیات حاوی مقادیر کمی چربی ترانس موجود در طبیعت هستند اما بیشتر چربی های ترانس وقتی تولید کنندگان هیدروژن به روغن نباتی اضافه می کنند. چربی های ترانس ممکن است روی برچسب ها به عنوان روغن هیدروژنه دیده شده و در غذاهای فرآوری شده ، محصولات پخته شده ، غذاهای سرخ شده و مارگارین وجود داشته باشد.

۳- اسیدهای چرب امگا ۶:

بدن برای رشد و نمو سالم به مقدار مشخصی اسیدهای چرب امگا ۶ نیاز دارد. با این حال  مقادیر بیش از حد اسیدهای چرب امگا ۶ می تواند باعث ایجاد مواد شیمیایی پیش التهاب در بدن شود. سس مایونز و سس سالاد اغلب اسیدهای چرب امگا ۶ دارند. برخی روغن ها مانند ذرت ، گلرنگ ، آفتابگردان و روغن بادام زمینی نیز می توانند حاوی این ماده باشند.

۴- گوشت قرمز و فرآوری شده:

گوشت های قرمز و فرآوری شده سرشار از چربی های اشباع هستند که می تواند باعث التهاب در بافت چربی شود. گوشت قرمز و فرآوری شده با افزایش پاسخ التهابی در بدن ارتباط دارد و ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 264 views بار دسته بندی :  سلامت و تغذیه تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.