کودک و خانواده  چه چیزی باعث میشود گازهای گوارشی شما دردناک باشد؟ - گوم اسکول

زمانی که باکتری ها در دستگاه گوارش و روده بزرگ شما جمع میشوند و شروع به تجزیه غذاهای خاص میکنند این گازها دردناک میشوند.

باتوجه به موارد زیر فرد همزمان مقدار بسیاری هوا را به داخل بدن منتقل میکند:

۱- آدامس

۲- سیگار کشیدن

۳- نوشیدن نوشیدنی های گازدار

۴- خیلی زود خوردن یا آشامیدن

۵- پوشیدن دندان مصنوعی شل

۶- مکیدن آب نبات سفت

اگر که گازی داخل معده تان باشد و شما از طریق آروغ (باد گلو) نتوانید خالی اش کنید از طریق دستگاه گوارش شما و از سمت معقد خارج میشود. البته با توجه به غذایی که مصرف میکنید هم ممکن است این گازها به وجود بیاید. مواد غذایی زیر دچار گاز معده میشوند:

سبزیجات خاصی مانند مارچوبه، کلم بروکسل، کلم و کلم بروکلی

لوبیا و عدس

محصولات شیر مانند پنیر، بستنی و ماست

نوشیدنی هایی مانند آب سیب، آب گلابی و نوشیدنی های گازدار

اگر که گازمعده تان به طور منظم است یعنی شما توانسته اید به مقدار کافی فیبر مصرف کنید و میکروب هایی که داخل روده تان هستند سالم اند. اما اگر که گاز معده تان به همراه کاهش وزن ، بی اشتهایی ، اسهال بیش از حد ، استفراغ ، تب ، نفخ طولانی مدت و درد شدید معده باشد باید به پزشک گوارشی مراجعه کنید تا درمان شوید. بیماری هایی که گوارشی هستند شامل موارد زیر هستند:

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

عدم تحمل لاکتوز

پانکراتیت

زخم

بیماری سلیاک

سنگ صفرا

دیورتیکولیت

مشکلاتی که برای عبور گاز وجود دارد چیست؟

زمانی که میخواهید گاز را دفع کنید ممکن است دچار لغزش هایی شوید. این مورد یکی از مشکلاتی است انسداد شکم است. یکی از بیماری های جدی انسداد روده است که ممکن است برای روده کوچک و روده بزرگ پیش بیاید. اگر که نمیتوانید گاز معده تان را خارج کنید و بیش از حد نفخ دارید و اذیت میشوید. شما میتوانید با پزشک مشورت کنید تا راه کار هایی را برایتان بگویندالبته پزشک ممکن است برایتان آزمایش هایی را بنویسد تا علت این مشکل را پیدا کند.

آیا یکی از علائم سندروم روده درد گاز است؟

اگر گاز معده تان همراه درد، یبوست، نفخ و اسهال باشد و در ماه ۳ روز این تفاق بی افتد احتمال دارد که به سندرم روده دچار شده باشید. اگر که در رابطه با گاز روده بیشتر بدانید ممکن است احساس کنید خیلی گاز از شما خارج میشود. بیماری آی بی اس یک بیماری است که فرد دچار ناراحتی میشود و ناراحت کننده است اما نگران نباشید زیرا به دستگاه گوارش تان آسیبی نمیزند و با رژیم غذایی و دارو میتوان آن را کنترل کرد.

آیا آلرژی غذایی و عدم تحمل لاکتوز باعث درد گاز میشود؟

اگر که حس کردید بعد از خوردن غذاهایی مثل لبنیات که دارای لاکتوز است گاز بیشتری جمع شد ممکن است مشکل غذایی باشد و شما نتوانید لاکتوز را هضم کنید باعث میشود که معده تان درد بگیرد زیرا بدنتان دارد سعی میکند آن را هضم کند. زمانی که باکتری های روده بزرگتان نتوانند هضم کنند به گاز تبدیل میشوند. بعضی افراد هستند که نمیتوانند قندی که داخل شیر لاکتوز هست را هضم کنند حتی هضم غذاهایی که شیرین است هم برایشان سخت است.

آیا یکی از علائم پانکراتیت گاز است؟

داشتن گاز معده طبیعی است و مشکلی ندارد اما اگر همراه تورم شکم، تب، حالت تهوع و استفراغ باشد یعنی شما دچار پانکراتیت شده اید. جمع شدن گاز باعث دردشکم میشود.

آیا زخم های گوارشی باعث میشوند تا معده دچار درد شود؟

زخم معده به دلیل بودن باکتری ها ایجاد میشوند. باعث میشوند تا معده دچار درد و سوزش شود و ممکن است چند دقیقه و حتی چند ساعت این درد طول بکشد. زمانی که معده خالی باشد این اتفاق می افتد و شما دچار استفراغ، نفخ شکم و کاهش وزن میشوید. این زخم ممکن است در هر جای معده تان ایجاد شود. اغلب در مخاط معده، مری یا ابتدای روده کوچک  اتفاق می افتد. البته زخم ها به راحتی قابل درمان هستند اما اگر به درستی ازشان مراقب نشود ممکن است عوارض خطرناک و جدی برایتان داشته باشد.

آیا نشانه ای از بیماری سلیاک میتواند گاز اضافی باشد؟

بیماری سلیاک علائمی مانند مدفوع غیرطبیعی مدفوع بزرگ ، کمرنگ یا بوی بد و کاهش وزن را همراه خواهد داشت. این بیماری نوعی پروتئین موجود در گندم و  واکنش ایمنی به گلوتن میباشد. اگر که بیماری سلیاک درمان نشود ممکن است به روده شما آسیب بزند پس بهتر است در رژیم غذایی تان گلوتن را حذف  کنید.

اگر نتوانیم گاز را دفع کنیم یعنی دچار آپاندیسیت شده ایم؟

یکی از علائم آپاندیسیت درد شکم می باشد. این بیماری یک عفونت است که باعث استفراغ، یبوست و تب می باشد. زمانی که فرد در سن نوجوانی اش و یا اوایل بیست سالگی اش  آن را درمان نکند این اتفاق می افتد. اگر شما هم آپاندیسیت دارید قبل از جراحی باید ان را بترکانید.

آیا سنگ صفرا و کیسه صفرا باعث درد و ایجاد گاز میشود؟

گاز زیاد نشان دهنده این است که کیسه صفرا به درستی کار نمیکند و ممکن است شما علائمی مانند اسهال، معده درد را همراه داشته باشید و نتوانید تحملش کنید. زمانی که کیسه صفرا نتواند به درستی کار کند مشکلاتی مانند سنگ صفرا،التهاب عضو را به همراه خواهد داشت. گاهی اوقات ممکن است سنگ  صفرا هیچ علامتی نداشته باشد پس بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

آیا درد شکم و گاز میتواند دیورتیکول باشد؟

اگر که در ناحیه چپ شکم دچار درد شوید ممکن است دچار دیورتیکولیت و یا همان التهاب کیسه های کوچک روده شده باشید. که دیورتیکول نام دارد. دیورتیکولوز اصولا علائمی ندارد اما ممکن است باعث دردشکم، یبوست و گرفتگی عضلات شود. وقتی که دیورتیکول ها دچار التهاب شود عارضه جدی به همراه دارد و باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: www.everydayhealth.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 262 views بار دسته بندی :  سلامت و تغذیه تاريخ : 29 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.