کودک و خانواده  چگونه به دوست‌یابی کودک خجالتی کمک کنیم - گوم اسکول

یک کودک نوپا خجالتی معمولاً کسی است که از تمامی اطرافیان خود دوری می‌کند و با کسی نمی‌تواند ارتباط برقرار کند.. شاید حتی متوجه شده باشید که او دوست ندارد در کودکی توسط افراد نا آشنا در آغوش گرفته شود. در حالی که بیشتر نوزادان و کودکان نوپا اضطراب جدایی را تجربه می‌کنند می‌توانید کار‌های بسیاری برای کودک شرمگین و خجالتی خود انجام دهید که با خلق و خوی او سازگار است. در اینجا چیز‌هایی است که باید در مورد کودکان نوپا خجالتی بدانید و چگونه به آن‌ها کمک کنید دوست شوند آمده است.

 

آنچه شما باید به عنوان والدین بدانید:

کودکی خجالتی نقاط قوت و چالش‌های منحصر به فردی دارد. چنین بچه‌هایی تمایل دارند که ناظر باشند و به چیز‌هایی توجه کنند که دیگران نمی‌بینند. از آنجایی که آن‌ها به شدت حساس هستند می‌توانند فوق‌العاده همدل و دلسوز باشند. به محض اینکه با یک موقعیت جدید جور شوند می‌توانند مانند هر بچه دیگری برون گرا و ماجراجو باشند.

چگونه از کودک نوپای خجالتی خود حمایت کنیم؟

به کودک زمان بدهید:

مدتی طول می‌کشد تا یک کودک خجالتی با محیط‌ها و افراد جدید احساس راحتی کند. آن‌ها بیشتر با پدرو مادر و همسالان خود راحت هستند. حتی وقتی بزرگتر می‌شوند متوجه خواهید شد که آن‌ها فقط یک یا دو دوست صمیمی دارند. زمانی که او را با تجربیات یا افراد جدید آشنا می‌کنید زمان زیادی را به کودک خود بدهید تا خودش را آماده کند. می‌توانید برای فرزندتان برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید او را در مورد کار‌هایی که می‌تواند در هنگام ملاقات با دوستان جدیدش انجام دهد آماده کنید زیرا به او کمک می‌کند تا با تغییرات کنار بیاید.

 

 از مقایسه بپرهیزید:

از عباراتی مانند خجالت نکش استفاده نکنید زیرا شما به این نکته اشاره می‌کنید که فرزندتان نباید خودش باشد و خجالتی بودن بد است. مقایسه فرزندتان با سایر بچه‌هایی که خجالتی نیستند می‌تواند ضربه عاطفی شدیدی باشد و به عزت نفس آن‌ها لطمه بزند.

 در مورد هر چیز جدیدی اطلاع دهید:

به فرزندتان بگویید که عمویش برای ملاقات می‌آید، تولد دوستش فردا است یا هفته آینده به مهدکودک جدید می‌رود و با دوستان جدیدی ملاقات خواهد کرد. اجازه دهید فرزندتان بداند چه چیزی باید انتظارش را داشته باشد زیرا به او حس کنترل می‌دهد که می‌تواند اضطراب او را کاهش دهد.

 

منبع:

www.babygaga.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 268 views بار دسته بندی :  خردسال تاريخ : 10 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.