کودک و خانواده  چگونه جلوی سکسه نوزادان را بگیریم؟ - گوم اسکول

روش های مختلفی برای جلوگیری از سکسکه در نوزادان وجود دارد. استراحت، تغذیه، آروغ زدن و استفاده از پستونک می تواند به شما کمک کند. لازم به یادآوری است که بیشتر نوزادان در سال اول خود دچار سکسکه می شوند و این معمولاً جای نگرانی ندارد. سکسکه هنگام انقباض دیافراگم کودک اتفاق می افتد. این باعث می شود تا هوا از طریق آکوردهای صوتی بسته شده خارج شود و صدای سکته مغزی ایجاد شود. ممکن است فردی نگران باشد که سکسکه باعث ناراحتی نوزاد می شود. در این مقاله عواملی را که باعث ایجاد سکسکه در نوزادان می شود و بهترین راه های جلوگیری از آنها و زمان مراجعه به پزشک را بررسی می کنیم. راهکارهایی برای تسکین دادن سکسکه نوزادان وجود دارد که در ادامه در این مقاله مدرسه گوم میخوانید.

۱- استراحت برای آروغ زدن کودک:

هنگامی که معده با هوا پر می شود ممکن است به دیافراگم فشار وارد کند و باعث اسپاسم شود. استراحت در زمان تغذیه برای آروغ زدن کودک ممکن است میزان هوای معده وی را کاهش دهد. این می تواند از سکسکه جلوگیری کند. اگر نوزادی از شیر مادر تغذیه می کند ایده خوبی است که کودک را هنگام جابجایی بین پستان آروغ بزنید.

۲- استفاده از پستونک:

مکیدن پستونک ممکن است به شل شدن دیافراگم و توقف سکسکه کمک کند.

۳- ماساژ کمر کودک:

مالیدن کمر و پشت و رو کردن کودک می تواند به آرامش او کمک کند. این ممکن است اسپاسم های ایجاد کننده سکسکه را متوقف کند.

 

چه عواملی باعث سکسکه در نوزادان می شود؟

سکسکه وقتی اتفاق می افتد که چیزی باعث اسپاسم دیافراگم شود و تارهای صوتی به سرعت خاموش شوند. هوا از طریق آکوردهای صوتی بسته به بیرون منتقل می شود و صدای سکته قلبی ایجاد می شود. دیافراگم عضله بزرگی است که از پایین قفس دنده عبور می کند. با نفس کشیدن فرد به سمت بالا و پایین حرکت می کند. سکسکه در نوزادان بدون هیچ دلیل مشخصی اتفاق می افتد. اما تغذیه گاهی اوقات باعث اسپاسم دیافراگم می شود ممکن است برای کودک اتفاق بیفتد:

بیش از حد تغذیه می کند

خیلی زود می خورد

هوا را بیش از حد می بلعد

این عوامل می تواند باعث گسترش معده کودک شود. با منبسط شدن به سمت دیافراگم فشار آورده و اسپاسم هایی را که منجر به سکسکه می شوند تحریک می کند. اگر سکسکه به طور مکرر اتفاق بیفتد و باعث پریشانی شود ممکن است در اثر یک بیماری زمینه ای مانند ریفلاکس معده و مری ایجاد شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که غذای هضم شده جزئی و اسید معده از طریق لوله غذایی برگردد. با عبور این مایعات از دیافراگم ممکن است آن را تحریک کرده و اسپاسم ایجاد کند. تغذیه یا مشکلات معده همیشه ممکن است باعث سکسکه شود. دیافراگم ممکن است به دلایل نامشخصی دچار اسپاسم شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر از حد معمول گریه کند، به خصوص در زمان تغذیه

در حین یا بعد از غذا دادن بیش از حد کمر خود را قوس دهد

تف بیش از حد معمول

هرکسی که شک دارد ممکن است نوزادی مبتلا به GER باشد باید با پزشک صحبت کند. این بیماری به راحتی قابل درمان است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 251 views بار دسته بندی :  شیرخوار و نوپا تاريخ : 23 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.