کودک و خانواده  برخی مواقع آنطور که باید زیبا به نظر نمی رسم، چرا؟ - گوم اسکول

 

یکی از نیازهای ارزشمند و مهم ما زنان، زیبایی و از همه مهم تر احساس رضایت از زیبایی ظاهرمون هست. در این متن نه قرار است تحلیلی از یک چالش روانشناسی ارائه بدهیم و نه قرار است با نازل ترین راه های رایج در بازار صنایع زیبایی و رسانه ها به تکنیک خاصی رجوع کنیم. گرچه می شود آنها را در خدمت گرفت اما نه آنطور که به ما دیکته شود!

ما قرار است، فقط نگاهی به لحظه ای که فکر می کنیم زیبا به نظر نمی رسیم داشته باشیم.  تا بتوانیم با نگاهی از بیرون و با فاصله، راهی پیدا کنیم تا زمانی که به این چالش رسیدیم از آن به بهترین شکل عبور کنیم.

خوب…  بیاید قبل از این که به سراغ این درد مشترک برویم!!  چند موضوع را با هم مرور کنیم.

  • اینکه چطور می تونیم زیباتر به نظر برسیم؟
  • اینکه اصلا زن زیبایی هستیم؟
  • اینکه برای زیبایی بیشتر چهره یا ظاهرمون، کدوم یکی از روش هایی که بهمون معرفی میشه بهترینه؟

جدای از ضرر یا منفعت هر تکنیک یا شیوه ای برای زیباتر بودن ، اولین توصیه ای که باید بهش توجه کنیم اینه که ما چه قدر درک درستی از زیبایی خودمون داریم و در چه مواقعی دقیقا احساس رضایت نمی کنیم؟

تشخیص درست از وضعیت زیبایی ما ممکن است بر اساس چگونگی آگاهی ما از تاثیر دو عامل بیرونی و درونی باشد. از اونجایی که همه ما، کمالگرایی زنانه جذابی داریم و خودمون بهتر می دونیم که چقدر یا چه طور باید زیبا باشیم به نظر می رسد از بین این دو عامل بیشتر به عامل بیرونی توجه می کنیم و این یکی از همان مواردی است که ممکن است ما را حتی به افسردگی نزدیک کند.

عوامل بیرونی که باعث میشه تا زیبایی  برایمان مهم و ارزشمند باشد:

  1. نگاه جامعه و قضاوت دیگران از روی ظاهر ما زنان بخصوص در ایران

به نظر اغلب ما، اینکه اطرافیان و دیگران چه قضاوتی نسبت به ما دارند مهم است! خوب این مهم ترین عامل بیرونی است که روی ما زنان بشدت تاثیر می گذارد.

اینکه در ارتباط با جامعه اهمیت همانی که هستیم کم کم فراموش می شود و در ناخودآگاه به این می اندیشیم که آنطور که دیگران آن را زیبا        می دانند باشیم! نه آنطور که می خواهیم. گاهی حتی نمی دانیم خودمان فارغ از جامعه و قضاوت های دیگران، می خواهیم چگونه به نظر بیاییم!

از وقتی بچه بودیم، کفش های تق تقی داشتیم یا پاهای کوچکمان را رو توی کفش پاشنه بلند مادرمان می کردیم و ادای بزرگترها در می آوردیم و اطرافیان راجع به زیبایی ما نظر می دادند. حتی در جوانی هر کسی به خودش اجازه می داد تا درباره ظاهر ما اظهار نظر کند!! با همه این اوصاف باید بدانیم که این نظرات و قضاوت ها وقتی مخرب است که بیشترین تاثیر را در انتخاب ما برای ایجاد زیبایی مان داشته باشد. این اعمال نظرات اطرافیان و قضاوت ها درباره آنچه که برای فردیت ما زیبا است، می تواندآسیب های جدی در شخصیت روانی و رفتاری ما بگذارد. در این میان بجای گوش دادن به نظر و سلیقه دیگران، و یا حتی دافعه یا تحمل آن می بایست آگاه باشیم و کمتر به آنها توجه کنیم!

 ۲٫ مدیا و ابزار های رسانه ای

اینکه در بسیاری از کانال ها و شبکه های مختلف رسانه ای استایل های خاص و نادر تِرند یا معرفی  می شوند، خوب این هر لحظه برای ما یک معیار بیرونی حساب میشه. الگوی زیبا با اندام و ظاهر و نهایتا سیمایی که ارائه می شود در ابتدای به ساکن بسیار پر مغز و بی نقص هست ولی ممکن است اصلا در اون لحظه که با زیبایی منحصر به فرد آن ها روبرو می شویم متوجه این نباشیم که افرادی ساعت ها با تخصص های مختلف برای ارائه  این استایل و تصویر که می بینیم وقت و هزینه و تخصص صرف کرده اند. و فردی که می بینیم بدون استفاده از این امکانات و ابزارات،  تصویری که ما می بینیم نخواهد داشت!

عوامل درونی هم کم از عوامل بیرونی ما بی تاثیر نیستند. برای اینکه ما را به چالش چرا زیبا به نظر نمی رسم؟! دچار نشویم باید مطمئن باشیم که عوامل درونی حتی آنقدر موثر است که عوامل بیرونی به گرد پای آن هم نمی رسد.

 

قبلی از اینکه به عوامل  درونی اشاره کنم ، سوالی مطرح می کنم.

اگر به مجلسی دعوت شوید که دو در ورودی داشته باشد و یک درب برای ورود زنان معمولی و درب دیگر مخصوص ورود افراد زیبا به مجلس باشد، شما کدام درب رو انتخاب می کنید؟!

عوامل درونی اهم از افسردگی و اعتماد به نفس پایین و کمالگرایی و غیره همه گی باعث می شوند تا دچار این چالش باشیم که آنطور که لازم است زیبا نیستیم. پژوهش های حوزه اعتماد به خود نشان داده اند حتی زنانی که به طور کلی اعتماد به خود و عزت نفس بالاتری دارند، در زمینه تصویر بدنی اعتماد به نفس شان نسبت به مردان پایین تر است. صفت کمال گرایی باعث می شود افراد درباره فاکتورهای زیبایی، استانداردهای کمال گرایانه و انعطاف ناپذیری داشته باشند و مدام در حال مقایسه خود با الگوی استاندارد و بی نقص ذهنی شان باشند.

بیایید کمی واضح تر و با مصداق، زیبایی خودمون رو بررسی کنیم و درباره زیبایی خودمون نیرومندی و عزت نفس داشته باشیم.

اول اینکه دو جور به زیبایی خودمون می تونیم نگاه کنیم یکی جزئی و با ریزبینی کامل. یعنی اینکه به شال یا روسریمون دقت کنیم که زیبا هست یا نه و یا اینکه زیباترمون می کنه؟ و بعد به صورت تک تک به لباس های دیگه مون، به آرایشمون و به زیورآلاتی که استفاده می کنیم نگاه کنیم.

پیشنهاد من اینه که همه چیز رو کنار هم ببینیم و کل چهره و استایلمون رو نگا کنیم. یه چیزی شبیه سِت کردن! ولی چند قدم باید فراتر بریم چون سِت کردن لباس و کیف و کفش گاهی قوانین متضادی داره و فقط مربوط به طرح و رنگی هست که کنار هم قرار می گیره ولی از اون مهم تر اینه که این اجزا با چهره و اندام ما و اینکه برای چه رویدادی از اونها استفاده می کنیم خیلی مهم تره.

نکته مهم دیگه که این روزها خیلی باید بهش توجه کرد کیفیت و اصالت چیزهایی هست که از اونها استفاده می کنیم . برای مثال قبل تر ها وقتی    می خواستیم طلا بخریم به این توجه می کردیم که طلایی که انتخاب می کنیم قیمت یا درخشش ارزشمند باشه ولی امروزه دیگه زیبایی تنها به اونها خلاصه نمیشه. خیلی از برندها رویکردشون نسبت به محصولات تغییر کرده که این باعث میشه ما با قیمت اون محصول سنجیده نشیم بلکه با هویت و اصالتی که اون محصول داره ، شخصیت و جایگاه اصلی خودمون رو تصویرسازی کنیم.

یادمون باشه توی ظاهر و چهره همه ما زن ها یک زیبایی منحصر بفرد هست که جدای از اینکه آرایش داشته باشیم یا چه اندامی داریم منحصر بفرد هست.

برخی چیزها برای سیمای ظاهری توی همه جوامع دنیا آزمایش خودش رو پس داده و در هر سطحی موثر بوده مثل طلا و جواهر که اهمیت استفاده از طلا در زیبایی افراد منحصر به ظاهرش نیست، طلا احساس رضایتمندی رو در ما زن ها افزایش میده و اصلا دیگه مهم نیست که دیگران چه نظری دارن.

یکی از دوستان من با کمترین پس اندازش ماهانه مقداری حتی اندک طلا می خره و اصلا به نظر خود من زیبا نیست ولی همیشه عزت نفس داره و با رضایت خاصی به زیبایی درونی خودش اهمیت میده.

یکی از مجموعه هایی که امسال روی این نظریه کار می کنه مجموعه کلارکالکشن هست که در زمینه عطرهای شخصیت محور و مخصوص افراد بصورت دست ساز و طراحی طلا کار می کنند.

در مجموعه کلارکالکشن که استارتاپ جوان و ارزشمندی است توجه به زیبایی ثروتمند و زیبایی ماندگار زیاد اشاره شده که در برخی برندهای معتبر دنیا هم این رویکرد دیده میشه.

مثلا اون ها از مدل های حرفه ای برای ارائه محصولات استفاده نمی کنن تا ما در انتخاب محصولات اونها خودمون رو با مدل های حرفه ای قیاس نکنیم .

یکی از ویژه گی های این مجموعه زیبایی، ماندگاری و ایجاد اعتبار در افراد هست. می دونید اینکه زیبایی تاریخ مصرف داشته باشه یا لحظه ای باشه همیشه ما رو دچار چالش می کنه!

سایت کلار کالکش بیشتر از اینکه فروشگاهی مجازی باشد، خانواده ای برای زیباترشدن و معتبر شدن هست که تعاملی دو طرفه با مخاطبانش دارد و این بدعت که مخاطب با هر وسیله ای تنها چرخ تجاری یک برند را روغن کاری کند برای آنها بی اهمیت است.

برندهای معتبر و هویت محور که به هویت فردی و عزت نفس مخاطبانشان توجه ویژه ای دارند تلاش می کنند تا مخاطبشان را با آگاهی از اهمیت زیبایی در زندگی، سرحال تر و نیرومندتر کنند. معمولا در این دیدگاه مخاطب را برای شکل گیری شخصیتی زیبا که رضایتی درونی دارد حمایت می کنند و این رویکرد باعث می شود تا در خرید طلا و پوشاک و استفاده از عطر، مخاطبشان را کاملا راهنمایی و آگاه کنند.

یکی از رویدادهایی که برندی همچون کلارکالکشن با توجه به شرایط موجود جامعه ایجاد کرده است کمپین یلدای کهکشانی این برند است. این مجموعه برای سرحالی و شادی مخاطبین خود، امکانی را فراهم کرده است که بتواند دستمزد طراحی و تولید محصولاتش را برای زیباتر کردن سیمای ظاهری و رضایمندی درونی مخاطب به صفر برساند.

توصیه می کنم کمپین های اینچنینی را بررسی نمائید تا متوجه شوید بر چه اساسی به مخاطب خود خدمت می کند و همچنین فرصت بهره مندی از این کمپین کلار کالکشن را نیز از دست ندهید.

 

آدرس وب سایت :

https://kelarcollection.com

آدرس اینستاگرام

https://instagram.com/kelarcollection

شماره تماس :

۰۲۱۲۸۴۲۱۹۳۷

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 221 views بار دسته بندی :  خانواده تاريخ : 15 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.