کودک و خانواده  ۱۰ نکته بهداشتی برای خانواده در دوران کرونا - گوم اسکول

باتوجه به فراگیری ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، والدین هم کودکان تمام مدت در خانه هستند و برای حفظ تعادل ممکن است دچار دشواری و سختی هایی شوند. به همین دلیل هم سلامت روحی و روانی خانواده در درجه اول بسیار مهم است و باید به آن توجه داشته باشید. مناسبت روز جهانی بهداشت ۱۰ نکته برای بهداشت خانواده در مدرسه گوم برایتان جمع آوری کرده ایم.

۱- باهمدیگر به بیرون بروید و با یکدیگر فعالیت داشته باشید:

برای کودکان و پدر و مادرها بسیار مهم است که تحرک و فعالیت داشته باشند. زمانی که در خانه باشیم و کارهایمان را از راه دور انجام دهیم مطمئنا فعالیتمان هم کم میشود. داشتن فعالیت برای سلامتی و بدنمان بسیار ضروری است و باعث میشود استرس و اضطراب بدمان کم شود و حس شادابی و شادی پیدا کنیم. کودکان باید در طول روز فعالیت هایی را داشته باشند تا ضربان قلبشان بالا برود. شما میتوانید به مکان هایی مانند پارک ها بروید و ورزش کنید. اگر هم شرایط بیرون رفتن ندارید این کار را در خانه انجام دهید. شما میتوانید با انجام فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی در خارج از منزل با خانواده تان فعالیت داشته باشید.

۲- به مقدار لازم آب بنوشید:

هیدراته موجود در آب برای بدن و سلامتی بسیار مفید است و بر انرژی، عملکرد مغز و سلامت عمومی بسیار تاثیرگذار است. البته نوشیدن آب برای خیلی ها سخت است و فراموشش میکنند. اما با روش های زیر میتوانید خود و فرزندتان را به نوشیدن آب عادت دهید.

  • میتوانید از قالب های یخ فانتزی استفاده کنید و هر تکیه یخ را داخل نوشیدنی تان بیندازید.
  • مصرف سبزیجات و میوه جات را افزایش دهید.
  • داخل لیوان آب تان تکه هایی از میوه مورد علاقه تان را بیندازید.

۳- از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید:

مصرف بیش از اندازه هر ماده خوراکی و غذایی میتواند مضر باشد. این مواد شامل قهوه، نوشابه و چای می باشد. داشتن کافئین در مواد غذایی ضربان قلب و فشار خون تان را افزایش می دهد و سلامتی تان را به خطر می اندازد. سعی کنید در روزهای قرنطینه بیش از ۱ فنجان کافئین مصرف نکنید زیرا بعد از آن دیگر نمیتوانید آن را ترک کنید.

۴- همه ی اعضای خانواده را وادار کنید تا یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند:

ممکن است با وجود ویروس کرونا نتوانید مانند قبل به خرید، تفریح و سفر و مهمانی بروید. بهتر است برای مصرف سبزیجات از سبزجات یخ و فریز شده استفاده نکنید و سبزیجات تازه را جایگزین کنید. برای نگهداری مواد غذایی میتوانید آنها را فریز کنید تا بیشتر بمانند اما ارزش غذایی شان مانند قبل نخواهدبود.
خوردن میان وعده های بیشتر در خانه برایتان لذت بخش تر خواهد بود اما سعی کنید در منزل سه وعده متعادل داشته باشید. البته که کودکان باید در طول روز میان وعده های سالم را در برنامه غذایشان داشته باشند.

۵- برای خانواده وقت بگذارید:

بودن دائم در فضاهای مجازی ممکن است استرس زا باشد و کم کم شما را از فضای خانواده دور کند و کنار آن ها نتوانید مانند قبل لذت ببرید.

۶- ساعت خوابتان را مانند قبل تنظیم کنید و به موقع بخوابید:

زمانی که صبح ها از خواب بیدار میشوید میتوانید این را متوجه شوید که آیا تونسته اید شب خوب بخوابید و انرژی لازم روزتان را داشته باشد یا خیر. داشتن خواب کافی برای تمرکز و انرژی لازم در طول روز مهم است. اگر که میخواهید ساعت خواب خود و فرزندتان را تنظیم کنید یک برنامه ریزی داشته باشید تا راحت تر بخوابید و صبح ها هم راحت تر بیدارشوید.

۷- احساساتتان را بیان کنید:

بسیاری از مردم و افراد جامعه دارای استرس هستند و گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی استرس دارند. البته این استرس ممکن است زمان هایی که فرد خوشحال است یا ناراحت بروز کند. سعی کنید با فرزندتان درباره احساساتش صحبت کنید و ببیند آیا احساسات اش درست است یا خیر.

۸- به زمانتان توجه کنید:

شما باید بدانید که در جامعه و حتی دنیا چه اتفاقاتی می افتد. اما سعی کنید زمانتان را روی تلویزیون، شبکه های اجتماعی نگذارید تا استرس و اضطرابتان افزایش پیدا نکند. البته که با وجود کرونا آموزش کودکان مجازی شده و کلاس هایشان غیر حضوری و با استفاده از فضاهای مجازی تشکیل میشود اما در کل باید برای خود و فرزندتان زمان بندی داشته باشید.

۹- به بهداشت دستانتان توجه کنید:

شستن دست ها رعایت بهداشت میتواند از ابتلا شدن به بیماری ها جلوگیری کند. شما میتوانید با انجام دستورالعمل های زیر خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهید:

۱- هنگام سرفه و عطسه جلوی بینی و دهانتان را بگیرید
۲- سطوحی که در منزل بیشتر با آنها سر و کار دارید را ضدعفونی کنید

۱۰- با استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با پزشکان در ارتباط باشید:

شما میتوانید با استفاده از شبکه های اجتماعی با پزشکتان در هر لحظه در ارتباط باشید. بسیاری از پزشکان با استفاده از تماس تصویری با بیمارشان در ارتباط هستند. اگر خود و یا اعضای خانواده تان علائمی مانند تنگی نفس، تب و سرفه مداوم داشت هرچه سریع تر پزشک مراجعه کنید.

مراقب خودتان باشید:
در طول بیماری تان اگر علائم شدید شد آن را نادیده نگیرید و هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. اگر سریع تر و زودتر بیماری تان مشخص شود سریع تر و راحت تر میتوان آن را درمان کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 228 views بار دسته بندی :  خانواده تاريخ : 13 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.