کودک و خانواده آیا فرزند من آماده مهد کودک رفتن است؟ - گوم اسکول

هر فرزندی متفاوت بوده و همه چیز بستگی به شرایط و رشد و توانایی فرزندتون داره. اما اگر فکر می‌‌کنید که فرزندتون آماده‌ی رفتن به مهد کودک است، شما باید یک تصمیم مهم بگیرید! مهدکودک برای کودکان فرصت‌هایی عالی برای رشد اجتماعی و تحصیلی فراهم می‌کنه و می‌تونه به اون‌ها کمک کنه تا مهارت‌های اولیه مثل به اشتراک گذاشتن و همکاری رو یاد بگیرن. پیش از اینکه تصمیم نهایی بگیرید، می‌تونید با گرفتن مشاوره از متخصصان مربوطه و همچنین با مشاهده نشانه‌هایی مثل تمایل فرزندتون به تعامل با بقیه کودکان، میزان استقلال و توانایی انجام برخی از وظایف، و همچنین میزان آمادگی احساسیش، بهترین تصمیم رو بگیرید.

این مطلب هم میتونه براتون مفید باشه: فرزند خود را از چند سالگی به مهدکودک بفرستیم؟ 

مزایای مهدکودک رفتن بچه‌ها

فرستادن بچه‌ها به مهد کودک خیلی خوب و سودمنده! چرا؟ خب اول از همه، بچه‌ها با بچه‌های دیگه آشنا می‌شن و با هم بازی می‌کنن. اینجوری مهارت‌های اجتماعیشون قوی‌تر میشه و یاد میگیرن چطور با دیگران رفتار و مشکلات رو با هم حل کنن. توی مهدکودک، آموزش‌های خوبی هم براشون وجود داره. با بازی‌ها و فعالیت‌های جالب، یاد می‌گیرن بشمارن، حروف بنویسن و حتی خوندن و نوشتن یاد بگیرن. با یادگیری اهمیت نظم و ترتیب، فرزند شما از کودکی به انضباط و تنظیم شخصیت عادت می‌کنه. تجربه مهد کودک به بچه‌ها اعتماد به نفس می‌ده و اونها رو برای رفتن به سیستم تحصیلی و آموزشی آماده می‌کنه. با این حساب، هم فرزندت خوشحاله و هم شما وقت بیشتری برای خودتون دارید. پس یادتون نره که مهدکودک یه تجربه عالی برای شما و بچه هاست!

سن مناسب برای مهد کودک رفتن فرزندان

دوست عزیز، سن مناسب به مهد کودک رفتن فرزندان معمولاً حدود ۲ تا ۳ سالگی هستش. اما بچه‌ها با هم فرق می‌کنن و هر کدوم مراحل رشد متفاتی رو طی می‌کنن. بعضی از بچه‌ها از این سن، حدوداً ۱۸ ماهگی، آمادگی سازگاری با مهد کودک رو نشون می‌دن. در نهایت تصمیم بر عهده‌ی شماست و باید به نیازها و رشد فرزندتون توجه کنید. اگه فکر می‌‌کنید که فرزندتون توانایی‌های اجتماعی، تحصیلی و روحی کافی رو پیدا کرده و تمایل به بازی و تعامل با بقیه بچه‌ها داره، می‌تونید مهدکودک رفتن رو شروع کنید. البته همیشه بهتره با متخصصان مربوطه مشورت کنید و تصمیم‌ نهایی رو با توجه به شرایط خاصتون بگیرید.

ویژگی‌های مهد کودک.

یک مهد کودک مناسب چه شرایطی باید داشته باشد؟

برای هر مهد کودک، یه سری شرایط خاص وجود داره که باید اون‌ها رو داشته باشن. البته هر مهد کودک می‌تونه در جزئیات، متفاوت باشه. در کل، این شرایط عبارتند از:

  • مهد کودک باید تمیز و بهداشتی باشه و محیطی ایمن برای بچه‌ها فراهم کنه. باید همیشه تمیز بشه، وسایل ضدعفونی داشته باشه، و به بهداشت فردی بچه‌ها اهمیت بده.
  • کادر مهد کودک باید باهوش و دلسوز باشه. باید متخصص باشن و تجربه کافی داشته باشن تا بتونن بهترین مراقبت و آموزش رو به بچه‌ها بدن.
  • باید برنامه‌های آموزشی مناسبی داشته باشه. برنامه‌ها باید بازی‌های آموزشی، فعالیت‌های هنری و موسیقی و بازی‌های حرکتی رو شامل بشن.
  • برای فعالیت‌های بچه‌ها، باید امکانات و وسایل مناسبی وجود داشته باشه. مثلاً اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها، فضای باز و جای خواب.
  • باید با خانواده‌ها در ارتباط باشه و باهاشون هماهنگی‌ها لازم رو داشته باشه. مهد کودک باید گزارش‌های توسعه بچه‌ها رو به والدین بده و جلساتی داشته باشه که بتونن باهم در مورد پیشرفت بچه‌ها صحبت کنن.
  • برنامه‌های تفریحی و سرگرمی هم باید داشته باشه. مثلاً بازی‌های گروهی، فعالیت‌های بیرون از مهدکودک و گردش‌های آموزشی.
  • و در آخر، مهد کودک باید با جامعه همکاری داشته باشه و با سایر مراکز آموزشی و فرهنگی در اطرافش در ارتباط باشه.

قبل از انتخاب مهد کودک، بهتره با  مهدکودک‌های مختلف رو به طور کامل بررسی کنین و ببین کدوم یکی از مهدکودک‌ها بیشترین شرایط رو دارن و براتون مناسبه.

بهترین مهدکودک برای بچه‌ها.

بهترین ساعت مهدکودک رفتن بچه‌ها

بهترین ساعت برای فرستادن فرزندت به مهد کودک کِیه؟ بستگی به شرایط خاص شما و فرزندتون داره. اکثراً ساعت‌های صبح و ظهر برای فرستادن بچه‌ها به مهدکودک مناسب هستن. چرا؟ چون صبح‌ها کودکان بیشتر از بقیه روز انرژی دارن و برای شروع یک روز خوب آماده میشن. همچنین، در ساعت ظهر بعد از خوردن و استراحت، بچه‌ها برای فعالیت‌ها و بازی‌ها آماده‌تر هستن. همه این شاخصه‌ها کُلیه و ممکنه برای فرزندت بهتر باشه که صبح زود یا بعد از ناهار به مهد کودک بره. پس به شرایط خودت و روند روزانه‌تون توجه کن و تصمیم بگیر. فقط یادت باشه که فرستادن فرزندت به مهدکودک، فرصتیه که برای خودت هم زمان بذاری، انرژی بگیری و به کارهای مهمت برسی.

منبع:
dilgem.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 95 views بار دسته بندی :  خردسال و کودک تاريخ : 21 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.