کودک و خانواده آیا چپ دست بودن نشانه اختلالات یادگیری است؟ - گوم اسکول

نوزادان حتی قبل از تولد یک دست را بر دست دیگر ترجیح می‌دهند و این ترجیح در دوران کودکی ادامه می‌یابد. در حالی که تسلط دست تحت تاثیر ژنتیک است اما عوامل دیگری مانند تاثیرات محیطی و فرهنگی نیز نقش دارند. محققان بر این باورند که با رشد مغز کودکان تصمیم می‌گیرند که چپ دست باشند یا راست دستن. تحقیقات نشان داده است که چپ دستی در بین افراد مبتلا به اختلالات شناختی خاص مانند اوتیسم، ADHD و اختلال هماهنگی رشدی (DCD) شایع‌تر است. در نتیجه به خاطر داشته باشید که این یافته‌ها به دلیل تفاوت در نحوه سنجش اولویت دست و مهارت‌های یادگیری موضوعی می‌باشد که در حال بحث در میان دانشمندان است. به همین دلیل اظهار نظر قطعی در مورد ارتباط بین دستی و توانایی شناختی دشوار است.
چپ دست بودن

مطالعات نشان می‌دهد که چندین ژن در انتقال این ویژگی نقش دارند اما  در حالی که دارای یک جزء ارثی است چپ دستی غیرمعمول است و تنها در ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت‌ها دیده می‌شود. اگر چپ دستی نسل‌ها پیش در خانواده شما وجود داشت و اکنون در در دست فرزندتان ظاهر شده ممکن است حتی متوجه نباشید که این بخشی از ساختار ژنتیکی شما یا همسرتان است.

نگران چپ دست بودن فرزندتان نباشید

مواقعی وجود دارد که چپ دستی ممکن است نشانه‌ای از یک مسئله بزرگتر مربوط به رشد شناختی باشد. اگر در خانواده خود چپ دست ندارید یا اگر فرزندتان علائم یا نشانه‌های دیگری از ناتوانی یادگیری را تجربه کرده باشد این ممکن است برای والدین نگران کننده باشد. در ادامه برخی موارد آورده شده که نشان‌‌دهنده مشکلی خاص است:

  • کودکی چپ دست و نشانه‌هایی از ناتوانی‌های یادگیری را نشان می‌دهد:

اگر کودک شما چپ دست است و علائم و نشانه‌های اولیه ناتوانی‌های یادگیری یا تاخیر در رشد را نشان می‌دهد باید نگران باشید و مشکل را برطرف کنید.

  • کودک دارای عوامل خطر تاخیر رشد یا ناتوانی‌های یادگیری است:

برخی از عوامل خطر ناتوانی‌های یادگیری عبارتند از بی‌توجهی یا سوء استفاده، فقدان تغذیه یا مراقبت‌های پزشکی. در نظر بگیرید که آیا کودک شما در دوران بارداری یا در اوایل کودکی در معرض هر یک از این تاثیرات قرار گرفته است یا خیر.

  • کودک مشکل جسمی یا مادرزادی دارد:

اگر کودک چپ دست شما بیماری‌های شدیدی مانند مننژیت و اختلالات رشدی مانند اسپینا بیفیدا یا حوادثی که منجر به آسیب‌های مغزی شده است را تجربه کرده با پزشک صحبت کنید.

  • کودک ناشنوا است:

کودکانی که ناشنوا هستند ۲٫۲ برابر بیشتر از همسالان غیر ناشنوا خود چپ دست می‌شوند.

آیا باید نگران چپ دست بودن کودک باشیم؟

اگر در مورد احتمال ناتوانی یادگیری فرزندتان نگران هستید ممکن است بخواهید با پزشک اطفال صحبت کنید. پزشک فرزندتان می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد وجود دلیلی برای نگرانی تصمیم بگیرید و می‌تواند شما را به برنامه‌های مداخله اولیه دوران کودکی ارجاع دهد.

نتیجه‌گیری:

چپ دست بودن به خودی خود جای نگرانی ندارد به خصوص اگر چپ دست‌های دیگری در خانواده شما وجود داشته باشد. با این حال اگر نگران این هستید که فرزندتان ممکن است ناتوانی یادگیری داشته باشد مهم است که فوراً با پزشک اطفال خود صحبت کنید. مداخله زودهنگام می‌تواند نقش بزرگی در کمک به کودک شما در یادگیری راهبردهای مقابله ایفا کند.

منبع:

verywellfamily.com

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 147 views بار دسته بندی :  خردسال و کودک تاريخ : 23 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.