کودک و خانواده آیا کودک ما به گفتار درمانی نیاز دارد؟ - گوم اسکول

یک پنجم کودکان دیرتر از همسالان خود صحبت می‌کنند. روشی که می‌توانید از کودک خود حمایت کنید این است که از بدو تولد هر روز زمانی را صرف صحبت کردن، کتاب خواندن و آواز خواندن برای کودک خود کنید. گفته می‌شود اگر ارتباط کلامی کودک شما هنوز ۱۸ تا ۲۴ ماه عقب است گفتار درمانی ممکن است کمک کند. اگر نگران هستید که فرزندتان به شما لبخند نمی‌زند، از شما تقلید نمی‌کند، غرغر می‌کند یا کلماتی را نمی‌گوید از پزشک اطفال خود بخواهید که کودک را برای جلسات گفتار درمانی، به یک گفتاردرمانگر ارجاع دهد..

گفتار درمانی چیست؟

اگر کودکان دچار اختلال گفتار، زبان یا تغذیه بشوند ممکن است به گفتار درمانی نیاز داشته باشند. اختلالات گفتاری به تلفظ مربوط می‌شود. برای مثال آن‌ها ممکن است در تلفظ حروف “ر” یا “ل” مشکل داشته باشند یا ممکن است هنگام صحبت کردن دچار لکنت شوند. اختلالات زبان به مبارزه با ارتباطات مربوط می‌شود. کودکان ممکن است در پردازش زبان یا شکل‌گیری شناختی آن مشکل داشته باشند. اختلالات زبان ممکن است با اختلالات یادگیری مانند اوتیسم همراه باشد. کودکانی که برای اختلالات تغذیه به گفتار درمانی نیاز دارند اغلب در بلع مشکل دارند. آن‌ها همچنین ممکن است با جویدن مشکل داشته باشند یا از خوردن غذا‌های جامد امتناع کنند.
(برای اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی اختلال اوتیسم، روی این لینک کلیک کنید)

از کجا متوجه شویم که کودک به گفتار درمانی نیاز دارد؟

اکثر نوزادان از سن ۱ سالگی شروع به غر زدن می‌کنند و باید به صدا زدن نام خود پاسخ دهند. در سنین ۱ تا ۲ سالگی می‌توانید از آن‌ها انتظار داشته باشید که دستورات ساده را دنبال کنند و در صورت درخواست به اعضای بدن اشاره کنند. آن‌ها باید تقریباً هر هفته یک کلمه جدید یاد بگیرند. در سن ۲ سالگی می‌توانید انتظار داشته باشید که آن‌ها شروع به صحبت در عبارات دو کلمه‌ای کنند و حدود ۵۰ تا ۱۰۰ کلمه را بیان کنند. تلفظ ضعیف، لکنت زبان یا داشتن ناتوانی‌های یادگیری مانند اوتیسم نیز ممکن است نشانه‌هایی باشد که نشان می‌دهد کودک شما به گفتاردرمانی نیاز دارد. رد کردن غذا یا کاهش مصرف مایعات یا جامدات نشانه فوری این است که کودک شما نیاز به ارزیابی دارد و ممکن است به نوع خاصی از گفتار درمانی به نام تغذیه درمانی نیاز داشته باشد.

گفتار درمان خوب ویژگی خاص خود را دارد

به طور کلی جلسات گفتار درمانی حدود ۳۰ دقیقه خواهد بود و ممکن است به صورت هفتگی یا بیشتر بسته به توصیه‌های پزشک و شدت تاخیر کودک شما باشد. اینکه هر جلسه دقیقاً چگونه به نظر می‌رسد به نیاز‌های فرزند شما بستگی دارد. تمرین هدفمند زبانی که در طول جلسات درمانی اتفاق می‌افتد به منظور انتقال به موقعیت‌های زندگی واقعی است.

نتیجه‌گیری:

همه بچه‌ها با سرعت خودشان رشد می‌کنند و برخی زودتر از بقیه صحبت می‌کنند. اگر کودک شما تا سن ۲ سالگی عبارات دو کلمه‌ای را نمی‌گوید یا دایره لغاتش کمتر از ۵۰ کلمه است گفتار درمانی به او کمک می‌کند تا نحوه بیان موثر خود را بیاموزد.

منبع:

www.verywellfamily.com

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 125 views بار دسته بندی :  خردسال و کودک تاريخ : 1 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها