کودک و خانواده  اگر کودک نیمه شب از خواب بیدار می‌شود چه باید کرد؟ - گوم اسکول

در چند ماه اول تولد نوزاد هیچ کس در خانواده شما به خصوص در شب زیاد نمی‌خوابد. نوزادان معده کوچکی دارند و باید هر دو تا چهار ساعت یکبار غذا بخورند. بیداری‌های شبانه بخشی از زندگی با نوزاد است و جای نگرانی نیست.

 

چرا کودک من با گریه از خواب بیدار می‌شود؟

این یک چیز است که کودک شما در نیمه‌های شب با غرغر کردن و بازی با انگشتان پا از خواب بیدار می‌شود. در حالی که همه گریه‌ها نشانه ناراحتی نیستند کودک شما ممکن است با اختلالات موقت خواب مانند بیماری، دندان درآوردن، اضطراب جدایی یا سایر ترس‌های متناسب با سن دست و پنجه نرم کند. نوزادان تازه متولد شده اغلب گریه می‌کنند. در اینجا دلیلی وجود دارد که یک کودک بزرگتر ممکن است یک شبه از خواب بیدار شود:

 دندان درآوردن:

دندان درآوردن اغلب منجر به بیدار شدن در شب می‌شود اما بیداری معمولاً تنها با درد دندان درآوردن در شب‌های اول ایجاد می‌شود. اگر این اتفاق در مورد کودک شما رخ می‌دهد با پزشک صحبت کنید تا به کودک دارویی برای تسکین درد بدهد.

 نداشتن برنامه خواب:

داشتن یک برنامه منظم و خواب کافی در طول شب می‌تواند به کودک شما کمک کند تا در مورد چیز‌هایی که نیاز به توجه دارند مانند ملاقات مادربزرگ و پدربزرگ، هوشیار بماند و برای خوابیدن و خواب شبانه آماده باشد. تغییرات عمده در برنامه طبیعی کودک را بیش از حد خسته می‌کند و می‌تواند منجر به بیدار شدن در شب یا مشکل در به خواب رفتن شود.

 

 اضطراب جدایی:

در حدود ۸ ماهگی ممکن است متوجه شوید که کودک شما بیش از حد وابسته به نظر می‌رسد. او ممکن است نخواهد بغل کسی برود یا ممکن است وقتی شما اتاق را ترک می‌کنید گریه کند. این مرحله اضطراب جدایی نوزاد همچنین می‌تواند باعث اختلال در خواب شود. زمانی که او یک شبه از خواب بیدار می‌شود و متوجه می‌شود که شما آنجا نیستید گریه می‌کند.

 

 عفونت گوش:

درد ناشی از عفونت گوش یا گوش درد (ناشی از موم یا عوامل دیگر) می‌تواند نوزاد را در شب بیدار کند زیرا دراز کشیدن باعث تغییر فشار در گوش می‌شود و باعث بدتر شدن درد در شب یا هنگام چرت زدن می‌شود. در حالی که با دارو‌های تجویز شده توسط پزشک عفونت یا گوش درد را مدیریت می‌کنید، از پزشک اطفال خود بپرسید که آیا راه امنی برای بالا بردن سر کودک در هنگام خواب و سایر اشکال تسکین درد وجود دارد یا خیر.

 

اگر نوزادم نصف شب از خواب بیدار شود چه کار کنم؟

 ابتدا نور و سر و صدا را بررسی کنید:

برخی از نوزادان با محرک‌هایی از خواب بیدار می‌شوند که به سختی برای شما قابل توجه است مانند صدای آژیر یا چراغ روشن در راهرو. یک دستگاه نویز سفید یا سایه‌های خاموش می‌تواند به به حداقل رساندن این حواس پرتی کمک کند.

چگونه می‌توانم از بیداری‌های شبانه جلوگیری کنم؟

یک روال خوب قبل از خواب ایجاد کنید:

حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از اینکه بخواهید کودکتان بخوابد او را حمام کنید یا ماساژ دهید (لوسیون با اسطوخودوس یا بابونه به او کمک می‌کند احساس خواب آلودگی کند) و قبل از اینکه او را زمین بگذارید.

 در طول روز زیاد به او غذا بدهید:

مطمئن شوید که نوزاد قبل از خواب آخرین شیر خوردن خود را تمام کرده و در طول روز به اندازه کافی غذا می‌خورد.

 از چرت زدن غافل نشوید:

ممکن است برای نوزادی که نیمه شب از خواب بیدار می‌شود جلوگیری از چرت زدن در طول روز‌ایده خوبی به نظر برسد. اما این تاکتیک می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. در حالی که چرت زدن به مقابله با کمبود خواب در شب کمک می‌کند اما همچنان برای حفظ روال شما و حمایت از سلامت کلی کودک مهم است.

 

نتیجه‌گیری:

نوزادان به دنیا نمی‌آیند که بدانند وقتی خسته هستند چگونه خود را بخوابانند یا وقتی استراحت خوبی دارند چگونه از خواب بیدار شوند. این چیزی است که او باید یاد بگیرد. بیداری‌های مکرر در شب و سایر اختلالات خواب همگی کاملاً طبیعی هستند و مانند هر چیز دیگری با رشد او تغییر خواهند کرد.

 

منبع:

www.whattoexpect.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 566 views بار دسته بندی :  خردسال تاريخ : 6 مارس 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها