کودک و خانواده به چه علت کودکان باید توسط متخصص غدد معاینه شوند؟ - گوم اسکول

سیستم غدد درون ریز انسان از چندین غده تشکیل شده است که مواد شیمیایی معروف به هورمون را ترشح می‌کنند. این هورمون‌ها مسئول تنظیم و کنترل برخی از مهم‌ترین عملکردهای بدن انسان مانند رشد و نمو، خواب، تنفس، هضم، خلق و خو، استرس، شیردهی، تولید مثل و غیره هستند. مجرای خاص برخی از رایج‌ترین نمونه‌های هورمون‌ها هورمون تیروئید، هورمون رشد و انسولین هستند. ترشح بیش از حد یا ترشح هورمون‌ها می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر سلامت کلی فرد داشته باشد. ترشح بیش از حد یا کم ترشح هورمون‌ها منجر به عوارض مختلف سلامتی مانند کم کاری تیروئید، دیابت و غیره می‌شود که اغلب می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

 

متخصص غدد کیست؟

همان طور که از نامش پیداست متخصصان غدد پزشکانی هستند که در زمینه عملکرد غدد درون ریز تخصص دارند. متخصصان غدد از نزدیک شرایط هورمونی را مطالعه می‌کنند و بهترین درمان ممکن را برای بیماری‌های سیستم غدد درون ریز ارائه می‌دهند. مشکلات سلامتی مربوط به غدد درون ریز می‌تواند برای بزرگسالان و همچنین کودکان مشکل ساز باشد. متخصصان غدد در برخورد با مشکلات غدد درون ریز در کودکان به عنوان متخصص غدد کودکان شناخته می‌شوند.

 

متخصص غدد چه شرایطی را می‌تواند درمان کند؟

پانکراس و ترشح انسولین

غدد هیپوفیز و تعادل هورمونی

غدد تولید مثل (به ترتیب تخمدان‌ها و بیضه‌ها در زنان و مردان)

غدد تیروئید و متابولیسم

غدد فوق کلیوی

متابولیسم استخوان

سرطان غدد درون ریز

به چه علت کودکان باید توسط متخصص غدد معاینه شوند؟

متخصص غدد اطفال

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک کودک ممکن است نیاز به متخصص غدد داشته باشد. برخی از دلایل متداول عبارتند از:

مسیر وسیعی از افزایش قد وجود دارد که در کودکان طبیعی تلقی می‌شود. اگرچه جهش‌های کوتاه مدت یا رکود در رشد نیز طبیعی تلقی می‌شود اما برخی از کودکان تمایل دارند خیلی سریع رشد کنند یا اصلا رشد نمی‌کنند.

 

درست مانند قد محدوده وزنی وسیعی وجود دارد که طبیعی در نظر گرفته می‌شود. اگر به نظر می‌رسد که فرزند شما حتی پس از تلاش‌های بیش از حد وزن اضافه نمی‌کند یا به نظر می‌رسد که حتی پس از مصرف متوسط غذا اضافه وزن دارد ممکن است به دلیل اختلال در عملکرد غده تیروئید باشد.

 

دیابت در کودکان بی‌سابقه نیست. اگر متوجه علائمی مانند تشنگی بیش از حد، گرسنگی و تکرر ادرار شدید ممکن است کودک دیابت نوع ۱ داشته باشد و در این صورت نیاز به مراجعه به متخصص غدد دارد.

 

فعال شدن زود هنگام غده آدرنالین ممکن است منجر به بلوغ زودرس شود. اگرچه این یک مسئله مهم نیست اما عاقلانه است که به متخصص غدد کودکان مراجعه کنید تا پزشک احتمال ابتلا به هیپرپلازی مادرزادی آدرنال را تشخیص دهد. علاوه‌بر این چندین بیماری دیگر مانند چاقی، راشیتیسم، گواتر، دستگاه تناسلی مبهم و غیره وجود دارد که ممکن است نیاز به توجه یک متخصص غدد اطفال داشته باشد.

 

منبع:

cloudninecare

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 115 views بار دسته بندی :  خردسال و کودک تاريخ : 26 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.