کودک و خانواده دندان پزشکی کودکان در مشهد - گوم اسکول

این شاخه مرتبط با دندان پزشکی کودکان از زمان بدو تولد تا دوره جوانی می باشد. و همچنین قادر به ارتقا سلامتی بچه ها می باشد.

ویزیت دندانی کودک باید از زمان بدو تولد کودک یا ۶ ماه بعد از در آوردن اولین دندان صورت گیرد. در این صورت توصیه هایی برای جلوگیری از پوسیدگی و همچنین ترک عادت بد کودکان از جمله مکیدن انگشت ارائه می گردد.

همچنین به والدین برنامه هایی در خصوص مسواک زدن و جلوگیری از کج درآمدن دندان و فلورایدتراپی به موقع کودکان ارائه می گردد.

منظور از دندانپزشکی اطفال چیست؟

تحت نظر قرار دادن کودک از قبل از رویش اولین دندان تا سن ۱۳ سالگی به عنوان پیشگیری  و نکات بهداشتی و گاه درمانی درباره جراحی، ترمیمی، درمان عصب اتاقک عصبی و مانال ریشه دندان و ارتودنسی و بیماری های دهانی و دندان و در حوزه دندانپزشکی کودکان قرار دارد که توسط دندان پزشکان عمومی یا دندان پزشک متخصص کودکان هدایت می شوند.

نقش دندان پزشک کودکان دقیقا چیست؟

پیشگیری از بیماری های دهان و دندان و ترمیم و آموزش بهداشت دهانی و دندان و راهنمایی اولیا آن ها درباره نگهداری دندان های شیری تا رویش دندان های دائمی و جلوگیری از تغییر حالت دندان ها اعم از مکیدن انگشت یا استفاده از پستانک.

معاینه دهان

معاینه اولیه

هدف از مراقبت های دندانپزشکی کودکان, در وهله اول پیشگیری است و به طور اولیه برای جلوگیری از درد و عفونت دهانی, بروز و پیشروی پوسیدگی دندانی و برقراری ارتباط بین ترس از دندانپزشکی و مراقبت های دندان پزشکی طراحی شده اند.

 

معرفی دندانپزشکی کودکان در مشهد

یکی از دندانپزشکی کودک مشهد که میتوان نام برد دندانپزشکی پارمیس می‌باشد ، این کلینیک چندین سال است که در تخصص های ارتودنسی ، درمان بزرگسال ، کامپوزیت و کودک فعالیت دارد اما به خاطر کیفیت مناسب دندانپزشکی کودک این کلینیک بیشتر به دندانپزشکی کودک مشهد شهرت پیدا کرده است .

همچنین چند پزشک به صورت همزمان در این کلینیک فعالیت دارند .

ارتودنسی در مشهد نیز به عنوان دومین شهرت این کلینیک شنیده میشود زیرا این کلینک خدمات ارتودنسی را به صورت اقساط ارائه میکند .

مراقبت های پزشکی نوزادان  کودکان در مشهد

بروساژ و فلوراید تراپی دندانپزشکی کودکان در مشهد  

فلورایدتراپی به معنای کاربرد موضعی فلوراید به صورت دوره ای بر روی دندان ها، به منظور افزایش مقاومت آن‌ها در برابر پوسیدگی است و هم برای دندان‌های شیری و هم برای دندان‌های دائمی قابل اجرا می باشد. فلورایدتراپی با وارنیش فلوراید از۳ سالگی قابل انجام است.در این روش دندانپزشک ابتدا دندان ها را با برس و خمیر مخصوص تمیز می کند و سپس فلوراید بصورت ژل یا وارنیش روی دندان ها مالیده می شود. پس از آن، کودک باید چند بار آب دهان خود را خالی کند ولی دهان نباید شسته شود و تا نیم ساعت هم کودک نباید چیزی بخورد یا بیاشامد.

ترمیم تاج دندان با مواد هم رنگ و غیر رنگ

به طور مرسوم آمالگام( ماده غیر همرنگ) ماده انتخابی برای ترمیم های کلاس یک و کلاس دو بوده است و خصوصیات مطلوب بکار بردن آمالگام دوام خوب و حساسیت تکنیکی کمتر, آمالگام  را به انتخاب خوبی برای ترمیم دندان های شیری خلفی تبدیل کرده.

 

پالپوتومی عصب تاج دندان

هنگام درمان ضایعات پوسیدگی عمیق هر گونه تلاشی برای جلوگیری از اکسپوز پالپ باید صورت گیرد. با این وجود وقتی روند پوسیدگی به پالپ رسیده یا در موارد اکسپوژ مستقیم پالپ حین اکسکواسیون ضایعه پوسیدگی, روش پالپوتومی تجویز شده و درمان انتخابی است.

 

پالپکتومی عصب ریشه دندان

عمل پالپکتومی برای دندان هایی با شواهد التهاب مزمن یا نکروز پالپ ریشه  ای تجویز می شود.

هدف پالپکتومی, حفظ دندان های شیری است که در غیر این صورت از بین می روند.فرآیند درمان را به صورت خیلی ساده میتوان اینگونه بیان کرد که در  پالپکتومی بخش‌های بیمار و عفونی پالپ تخلیه می‌شود. عمل پالپکتومی مشابه عصب‌کشی است و معمولاً بخشی از فرآیند عصب کشی دندان می‌باشد. پس از اینکه دندانپزشک بخش آسیب‌دیده پالپ را از دندان خارج کرد، ناحیه داخل دندان ضدعفونی شده و با مواد خاصی پر می‌شود.

فضانگدارنده

زود از دست دادن های دندان های شیری اگر منجر به کاهش طول قوس شود می تواند رویش دندان های جانشین را به مخاطره اندازد. از طرف دیگر, مداخله به موقع می تواند فضا را برای رویش دندان دایمی حفظ کند.

اگر بعد از از بین رفتن دندان, فضا از بین نرفته باشد نگهداری فضا کاری مناسب است زیرا دندان دایمی جانشین تا چندین سال بعد رویش نخواهد یافت. اگر از دست دادن فضا رخ داده باشد, باید ارزیابی دقیقی صورت گیرد تا تعیین شود باز پس گیری فضا لازم است یا درمانی مورد نیاز نیست.

یکی از دغدغه‌های والدین برای بردن فرزندانشان به دندانپزشکی، نگرانی از تزریق مواد بی حسی و درد ناشی از آن برای کودک است. همیشه این استرس بین کودکان و حتی بزرگسالان برای تزریق قبل از شروع درمان، دیده می‌شود. همه ما در خاطرات دندانپزشکی خود تجربه دردناکی از تزریق دندانپزشکی یا بطور عامیانه آمپول‌های دندانپزشکی ی داریم. ما در این ویدیو شیوه تزریق بیحسی در دندانپزشکی درسان را به تصویر درآورده‌ایم تا کمی از استرس شما کاسته شود. می‌دانیم که بخش دیگری از استرس نیز به دنبال یک تجربه خوشایند در هنگام تزریق کاملا از بین می‌رود.

 

چه بسیارند کودکانی که به دلیل ترس از دندانپزشکی، دیگر به دکتر مراجعه نکردند و دندان‌هایشان هر روز پوسیده تر شده و ناگهان با آبسه، درد و تورم مواجه می‌شوند. در این هنگام علاوه بر اینکه درد چندین برابر شدهاست، دندان حساس تر شده و هزینه یک ترمیم ساده در این شرایط تبدیل به عصب کشی و روکشمی شود و در این شرایط حاد گاهاً تزریق بی حسی هم دیگر تاثیری ندارد.

 

امروزه متخصصین دندانپزشکی اطفال و کودکان با تکنیک‌های خاص خود، بطوری تزریق ماده بی حسی را برای کودکان ٢ الی ١٢ سال انجام می‌دهند که بچه‌ها درد و استرسی حس نخواهند کرد.

درمان پوسیدگی دندان در کودکان

ظرف شش ماه بعد از رویش اولین دندان کودک ، جهت معاینه و دریافت اطلاعات و مشاوره های بهداشتی مناسب ، نوزاد خود را نزد دندانپزشکی متخصص کودکان ببرید.

دندان های نوزادتان را زمان رویش آنها تا حدود  ۱.۵سالگی ، شب ها قبل از خواب با استفاده از یک پارچه یا گاز استریل ، یا مسواک های انگشتی تمیز کنید.

در صورتی که کودک عادت کرده مکررا شیر بخورد ، سعی کنید به تدریج تعداد دفعات شیرخوردن را کاهش دهید و بعد از هربار شیردهی به کودک آب بخورانید تا اضافات شیر از روی دندان ها پاک شود.

برنامه زمانی منظمی برای وعده های غذایی اصلی کودک و نیز میان وعده ها طرح ریزی  کنید و تعداد میان وعده ها را به حداقل برسانید.

پر کردن دندان در کودکان

پرکردن دندان‌ ها از پرکاربرد ترین روش‌ های ترمیم دندان است. پرکردن دندان‌ ها هم بر روی دندان‌ های شیری و هم دندان ‌های دائمی کودکان قابل انجام است.  

دندانپزشکی کودکان مشهد

 دندان ها ممکن است به علت پوسیدگی ، شکستگی و بعد از عصب کشی پر شوند.

 

پرکردن دندان ‌ها را می‌توان به سه روش انجام داد: پرکردن دندان‌ ها با متد کامپوزیتی , پرکردن با مواد سفیدرنگ و پرکردن دندان با آمالگام. مواد کامپوزیتی زیبایی بیشتری دارند در حالی که آمالگام بسیار قوی‌تر است.

 

 طی پروسه‌ی اولیه‌ی بی‌حس کردن دندان ، ممکن است کودک احساس کند که آب سرد روی دندان او اسپری می‌شود و سپس فشار کوچکی را احساس کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 118 views بار دسته بندی :  خردسال و کودک تاريخ : 19 می 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.