کودک و خانواده زمانی که استخوان پای کودک نوپا می‌شکند چه کنیم؟ - گوم اسکول

شکستگی‌ها که به عنوان استخوان‌های شکسته نیز شناخته می‌شوند چهارمین آسیب شایع برای کودکان زیر۶ سال هستند اما به لطف انعطاف‌پذیری استخوان نمی‌شکنند. کودکان خردسال نیز بسیار سریعتر از بزرگسالان بهبود می‌یابند. در اینجا شایع‌ترین علل شکستگی استخوان در کودکان نوپا و نوزادان آورده شده است:

سقوط:

 لغزش و زمین خوردن شایع‌ترین دلیل شکستگی استخوان نوزاد یا کودک نوپا است. همانطور که کودک شما راه می‌رود، می‌دود، می‌پرد و بازی می‌کند ممکن است به اشتباه فرود آید و باعث ترک خوردن یا شکستگی استخوان شود.

 سو استفاده جنسی:

متاسفانه آزار جنسی یکی دیگر از علل شکستگی استخوان در برخی از کودکان است.

شکستگی پا در کودکان نوپا چند نوع دارد؟  

۱- شکستگی استخوان ترقوه گاهی در حین زایمان اتفاق می‌افتد اما می‌تواند هر زمانی که فرد روی‌شانه یا دست دراز شده بیفتد اتفاق بیفتد.

۲- شکستگی ساعد می‌تواند در نزدیکی مچ دست، وسط ساعد یا نزدیک آرنج رخ دهد. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که کودک روی بازوی خود بی‌افتد یا ضربه مستقیمی به ساعد وارد شود.

۳- شکستگی سگک (که به آن شکستگی چنبره نیز گفته می‌شود) زمانی رخ می‌دهد که استخوان کمانش پیچ خورده و ضعیف شده باشد اما به طور کامل شکسته نشود.

۴- شکستگی خمیدگی یک آسیب شایع است که در آن استخوان خم می‌شود اما شکسته نمی‌شود.

۵- شکستگی‌های صفحه رشد بر روی صفحات مخصوص انتهای استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد که رشد را تنظیم می‌کنند. این شکستگی‌ها جدی‌تر در نظر گرفته می‌شوند. به همین دلیل تا ۱۸ ماه پس از شکستگی کودک باید استراحت کند.

۶- پیچ خوردگی که شکستگی تصادفی درشت نی مارپیچی در دوران کودکی شناخته می‌شود زمانی رخ می‌دهد که کودک در طول سفر پای خود را بپیچد و زمین بخورد و باعث شکستگی استخوان ساق پا به شکل مارپیچ مانند شود. تشخیص این شکستگی‌ها نیز می‌تواند دشوار باشد.

۷- شکستگی کامل زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان تا انتها بشکند.

شکستگی استخوان در کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟

گاهی اوقات ممکن است آشکار باشد که کودک نوپا شما یک استخوان شکسته است. با این حال در مواقع دیگر تعیین آن می‌تواند دشوار باشد به خصوص از آنجایی که کودکان در این سن ممکن است نتوانند احساسات خود را بیان کنند. علائم شکستگی نوزاد یا کودک نوپا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  صدای ضربه ناگهانی یا ساییدن هنگام آسیب دیدگی
  •  تورم و کبودی
  •  درد شدید به ویژه در یک نقطه
  • ظاهر خمیده یا تغییر شکل اندام
  •  بی‌حسی

 

هنگام شکستگی استخوان کودک چه کار کنیم؟

  • ابتدا با یک قیچی هر لباسی را از ناحیه آسیب دیده جدا کنید
  • در مرحله بعد مراقب باشید که اندام را در همان حالت نگه دارید و یک حوله (یا دستمال) دور آن بپیچید
  • سپس چیزی سفت (روزنامه یا مجلات یا خط کش) در کنار پارچه نرم قرار دهید
  • آتل را محکم با باند، روسری یا حتی کراوات ببندید اما نه خیلی محکم زیرا نمی‌خواهید گردش خون کودکتان را قطع کنید

 

نتیجه‌گیری:

هر چقدر هم که سخت باشد بدون مشورت با پزشک هیچ غذا، نوشیدنی یا دارویی برای تسکین درد به کودک ندهید. برای جلوگیری از تماس مستقیم با پوست و قرار گرفتن در معرض سرمای شدید می‌توانید ناحیه شکسته را با یک کیسه سرد پیچیده شده در حوله یا پارچه یخ بزنید. برخی از کودکان نوپا یا نوزادان کوچکتر ممکن است مقاومت کنند اما نوزادان بزرگتر ممکن است به شما اجازه دهند کیسه یخ را روی محل شکسته قرار دهید

 

منبع:

www.whattoexpect.com

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 141 views بار دسته بندی :  خردسال و کودک تاريخ : 7 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.