کودک و خانواده علائم بیماری قلبی در کودکان چیست و چه موقع به دکتر قلب مراجعه کنیم - گوم اسکول

قلب یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ارگان‌های بدن است که تاثیر مستقیم بر عملکرد سایر قسمت های بدن دارد. اگر عملکرد قلب دچار اختلال گردد و به هر دلیل سلامتی خود را از دست بدهد، تمامی ارگان های بدن نیز دچار اختلال می‌گردند. متاسفانه این روزها بیماری قلبی در کودکان به یکی از شایع ترین بیماری ها تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با علائم بیماری قلبی در کودکان آشنا کنیم. پس اگر این موضوع برایتان جذاب است، تا انتها همراه ما باشید.

 

بیماری قلبی در کودکان چیست؟

قلب ماهیچه ای است که خون غنی از اکسیژن را به تمام قسمت های بدن پمپاژ می کند. هنگامی که نارسایی قلبی به وجود می‌آید، قلب نمی تواند آنطور که باید پمپاژ کند و از این رو خون و مایعات ممکن است به ریه ها برگردند و بیماری قلبی در کودکان رخ دهد. در چنین مواقعی برخی از قسمت‌های بدن، خون غنی از اکسیژن کافی برای عملکرد طبیعی را دریافت نمی‌کنند و همین امر منجر به بروز علائم بیماری قلبی در کودکان می‌شود.

بیماری قلبی زمانی که بزرگسالان را درگیر می‌کند بسیار ناراحت کننده می باشد، حال فکر کنید که این بیماری قلبی در کودکان نمایان شود. این موضوع بسیار غم انگیز می‌باشد. انواع مختلفی از مشکلات قلبی می‌تواند بر کودکان تأثیر بگذارد. اما خبر خوب این است که با پیشرفت های پزشکی و فناوری، بسیاری از کودکان مبتلا به بیماری قلبی به زندگی فعال و کامل خود ادامه می دهند. در ادامه شما را با برخی از انواع بیماری قلبی در کودکان آشنا خواهیم کرد.

انواع بیماری قلبی در کودکان

بیماری قلبی در کودکان انواع مختلفی دارد. گاهی کودکان از بدو تولد دچار عارضه ها و نارسایی هایی قلبی هستند و گاهی نیز چند ماه و یا چند سال پس از تولد، به بیماری های قلبی دچار می شوند. در ادامه به معرفی انواع بیماری قلبی در کودکان خواهیم پرداخت تا شما نیز با آن ها آشنا شوید.

  • بیماری های قلبی مادرزادی
  • تصلب شریان
  • آریتمی (ضربان نامنظم قلب)
  • بیماری کاوازاکی
  • صدای اضافه قلب
  • پریکاردیت
  • روماتیسم قلبی
  • عفونت‌های ویروسی
  • نقص سپتوم دهلیزی (ASD)
  • نقص کانال دهلیزی
  • دریچه آئورت دو لختی
  • کوآرکتاسیون آئورت
  • ناهنجاری های دریچه میترال
  • نقص دیواره بین بطنی
  • سندرم ولف پارکینسون وایت

علائم بیماری قلبی در کودکان

نقایص مادرزادی جدی قلب معمولا بلافاصله پس از تولد یا در چند ماه اول زندگی مشاهده می شوند. برخی علائم و نشانه های بیماری قلبی عبارتند از:

علائم بیماری قلبی در نوزادان

  • تنگی نفس هنگام شیر خوردن
  • تورم در پاها، شکم یا نواحی اطراف چشم
  • عرق کردن
  • کبود شدن لب ها، ناخن ها و لثه ی نوزاد

علائم بیماری قلبی درکودکان

  • تنگی نفس هنگام تنفس و یا ورزش کردن
  • خستگی مکرر
  • از حال رفتن و بی حال شدن
  • تورم در دست، مچ پا یا پا
  • کبود شدن اطراف لثه‌ها یا زبان و پوست
  • کاهش وزن
  • احساس درد در قفسه سینه

چه موقع برای بیماری قلبی کودکان به دکتر قلب مراجعه کنیم؟

 

 

نقایص مادرزادی جدی قلب اغلب قبل یا بلافاصله پس از تولد فرزند شما تشخیص داده می شود. اگر متوجه شدید که کودک شما هر یک از علائم بالا را دارد، سریعا او را نزد دکتر اطفال ببرید. پزشک اطفال به کمک آزمایش های مختلف، سلامت کودک را سنجیده و در صورت مشاهده نتایج غیر طبیعی شما به به متخصص قلب و عروق ارجاع می دهد. متخصص قلب و عروق نیز با آزمایشات تخصصی تر، به تشخیص بیماری کودک می پردازد.

ثبت نوبت دکتر قلب مشهد از دکترتو

ساده‌ترین راه برای نوبت گیری از بهترین دکتر متخصص قلب و عروق مشهد، سامانه نوبت دهی اینترنتی پزشکان دکترتو‌ می‌باشد. تخصص قلب در دکترتو متشکل از بهترین متخصص و فوق تخصص قلب در شهرهای مختلف است. شما‌ می‌توانید با مراجعه به لیست پزشکان متخصص و فوق تخصص قلب و عروق، یک دکتر قلب خوب در مشهد بیابید و علاوه بر نوبت گیری اینترنتی آدرس و تلفن مطب دکتر خود را مشاهده کنید.

ثبت نوبت اینترنتی دکتر قلب و عروق اصفهان از سایت دکترتو

از لیست بهترین متخصص و فوق تخصص قلب و عروق در شهر اصفهان ، یک دکتر قلب خوب در اصفهان را انتخاب کرده و با ثبت نوبت اینترنتی به پزشک مراجعه کنید. آدرس و شماره تماس هر دکتر قلب و عروق در پروفایل هر پزشک در دسترس است.

ملاک دکترتو، در انتخاب بهترین متخصص قلب امتیاز و نظر مر اجعه‌کنندگان است.

برای ثبت نوبت از بهترین دکتر قلب و عروق در اصفهان، به دکترتو، مراجعه کنید.

نوبت دکتر قلب وعروق شیراز

آیا در شیراز زندگی می‌کنید و به دنبال دکتر قلب و عروق هستید؟ آیا برا ی شما اهمیت دارد که در سریع‌ترین زمان ممکن و از بهترین متخصص قلب و عروق شیراز نوبت دریافت کنید؟ به دنبال یک دکتر قلب خوب درشیراز هستید؟ نمی‌توانید لیستی از دکترهای قلب و عروق شیراز داشته باشید؟ به دنبال نظرات دیگر مراجعه کنندگان به دکتر مورد نظر خود هستید و به آنها دسترسی ندارید؟ اصلا نگران نباشید!‌ دکترتو اینجاست تا به شما کمک کند مشکل خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کنید و به بهترین و راحت‌ترین شکل ممکن از دکتر قلب خود در شیراز نوبت دریافت کنید.

هزینه ویزیت دکترهای قلب و عروق با توجه به نوع نوبتی که از آنها می‌گیرید (نوبت حضوری، مشاوره تلفنی، مشاوره متنی) متغیر است. با مراجعه به پروفایل هر یک از دکترهای قلب و عروق می‌توانید هزینه دقیق ویزیت آن دکتر را ببینید.

 

 

بیماری های قلبی مادرزادی در کودکان چگونه ایجاد می شوند؟

در شش هفته اول بارداری، قلب کودک شروع به تشکیل و تپش می کند. رگ های خونی اصلی که به قلب می روند و از قلب خارج می شوند نیز در این زمان حساس شروع به رشد می کنند. در این مرحله از رشد کودک است که ممکن است نقایص مادرزادی قلب شروع به ایجاد کند. محققان دقیقاً مطمئن نیستند که چه عواملی باعث افزایش بروز این نقص ها می شوند، اما فکر می‌کنند ژنتیک، شرایط پزشکی خاص، مصرف برخی داروها، عوامل محیطی یا سبک زندگی ناسالم مانند: سیگار کشیدن ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

عوامل تاثیرگذار بر نارسایی های قلبی مادرزادی

همانطور که گفته شد، بیشتر نقایص مادرزادی قلب ناشی از تغییراتی است که در اوایل رشد قلب کودک قبل از تولد رخ می دهد. علت دقیق اکثر نقایص مادرزادی قلب ناشناخته است، اما برخی از عوامل خطر شناسایی شده اند که عبارتند از:

سرخجه

ابتلا به سرخجه در دوران بارداری می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در رشد قلب کودک شود. از این رو توصیه می شود پیش از اقدام به بارداری جهت تزریق واکسن سرخجه اقدام نمایید.

دیابت

کنترل دقیق قند خون قبل و در طول بارداری می تواند خطر ابتلا به نقایص مادرزادی قلبی را در نوزاد کاهش دهد. اما دیابتی که در دوران بارداری ایجاد می شود (دیابت بارداری) به طور کلی خطر نقص قلبی را در نوزاد افزایش نمی دهد.

مصرف برخی داروها

مصرف برخی داروها در دوران بارداری ممکن است باعث ایجاد نقایص مادرزادی قلبی شوند، از جمله داروهایی که خطر نقص مادرزادی قلب را افزایش می‌دهند عبارتند از: تالیدومید (تالومید)، مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، استاتین‌ها، داروی آکنه ایزوترتینوئین Myorisan، Zenatane، برخی از داروهای صرع و برخی داروهای ضد اضطراب.

مصرف الکل در دوران بارداری

بی شک مصرف الکل در دوران بارداری خطر نقص مادرزادی قلب را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن

اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر نقص مادرزادی قلب را در نوزاد چند برابر می کند.

سابقه خانوادگی و ژنتیک

نقایص مادرزادی قلب گاهی اوقات در خانواده ها ارثی می باشند. از این رو به افرادی که در چنین خانواده هایی زندگی می کنند توصیه می شوند که تحت نظر پزشک اقدام به بارداری نمایند.

راه های درمان بیماری قلبی در کودکان

درمان بیماری قلبی در کودکان به علائم، سن، شدت بیماری و سلامت عمومی کودک شما بستگی دارد. برای مثال:

درمان نقایص مادرزادی

اگر نارسایی قلبی کودک شما ناشی از نقص مادرزادی باشد، اصلاح این نقص ممکن است نارسایی قلبی را درمان کند.

مصرف قرص های ادرارآور

مصر این قرص ها به کلیه ها کمک می کند تا از شر مایعات اضافی که ممکن است در بدن جمع شده باشند، خلاص شوند.

مصرف مهارکننده های ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین)

مصرف این داروها به باز شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک می کند. این کار باعث می شود قلب کودک شما راحت تر خون را به بدن پمپاژ کند.

استفاده از مسدود کننده های بتا

استفاده از مسدود کننده های بتا به کاهش ضربان قلب و فشار خون کمک می کنند. این کار باعث می شود قلب راحت تر خون را به بدن پمپاژ کند.

استفاده از دستگاه های ضربان ساز

برخی از کودکان مبتلا به نارسایی قلبی به ضربان ساز مصنوعی نیاز دارند. هنگامی که قلب دچار کاهش ضربان می شود و خون را آهسته پمپاژ می کند، دستگاه ضربان ساز می تواند به او کمک کند.

*دقت داشته باشید که هیچ یک از داروهای فوق را بدون تجویز دکتر قلب(https://doctoreto.com/doctors/speciality/cardiologist) مصرف نکنید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 274 views بار دسته بندی :  خردسال و کودک تاريخ : 15 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.