کودک و خانواده مناسب‌ترین کفش برای کودکان و نوجوانان - گوم اسکول

چگونه از آسیب رسیدن به پاهای فرزندمان جلوگیری کنیم؟

 

پاها با داشتن هندسه‌ای پیچیده و هوشمند، وزن بدن را تحمل کرده و عمل مهم راه رفتن و دویدن را به عهده دارند. تحقیقات پزشکی نشان داده بسیاری از مشکلات ارتوپدی در بزرگسالی ریشه در پوشیدن کفش نامناسب در کودکی دارد چرا که استخوان‌های پا در بدو تولد کامل نیستند و به مرور زمان شکل گرفته و تکامل پیدا می‌کنند. به همین علت نوع و شکل کفش در سنین کودکی و نوجوانی در شکل گرفتن استخوان‌های پا به صورت سالم و طبیعی نقش بسیار مهمی دارد. در این مقاله با هم در مورد نحوه رشد استخوان‌های پا و ویژگی‌های مناسب‌ترین کفش برای کودکان و نوجوانان می‌خوانیم.

شاید تا به حال بارها این جمله را شنیده باشید که پا، قلب دوم بدن است. با کمی تعمق به نظر می‌رسد این جمله بسیار هوشمندانه و صحیح گفته شده است! پاها نقش زیربنا و فونداسیون بدن ما را ایفا می‌کنند و از این رو حفظ سلامت پا در طول زندگی اهمیت بسیاری دارد.

بدن انسان به طور کلی ۲۰۶ استخوان دارد که ۵۲ تا از آنها در در پاها قرار دارند. (هر پا ۲۶ استخوان) و مجموعا بیش از ۲۵ درصد استخوان‌های بدن در قسمت پاها هستند. در بدو تولد، استخوان‌های پا هنوز کامل نبوده و فقط از بافت اسفنجی غضروف تشکیل شده‌اند. به همین دلیل، نوزادان دارای پاهای فوق‌العاده ظریفی هستند. با گذشت زمان و با رسیدن کلسیم به بدن، استخوان‌های پا شکل گرفته و به مرور رشد می‌کنند. این فرآیند از حدود ۶ ماهگی آغاز شده، تا ۲۰ سالگی تکمیل شده و نهایتا هر پای یک فرد بزرگسال دارای ۲۶ استخوان و ۳۳ مفصل خواهد بود.

تصویر ایکس ری پای نوزاد

عوامل بسیاری همچون تغذیه، ژنتیک، ورزش و نحوه راه رفتن بر روند رشد و تکامل استخوان‌ها اثرگذار اند. از زمانی که کودک راه رفتن را آغاز می‌کند، نوع کفش کودک نیز بر نحوه شکل‌گیری استخوان‌ها بسیار تاثیرگذار خواهدبود. بنابراین انتخاب کفش مناسب برای کودک اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله به طور کامل درباره ویژگی‌های کفش مناسب برای کودک خواهیم گفت.

هنگام خرید کفش کودک این چهار ویژگی را حتما درنظر بگیرید:

  1. نوع کفش

در انتخاب کفش برای کودک، هر انتخاب مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارد که شما باید با توجه به سن و روحیات فرزند خود اقدام به تصمیم‌گیری کنید. کفش‌های بی‌بند، به دلیل سادگی پوشیدن، برای بسیاری از کودکان محبوب هستند اما خطری که دارند این است که امکان دارد به هنگام راه رفتن از پای کودک دربیایند. کفش‌های چسبی به دلیل قابلیت تنظیم شدن، فیت پا شده و در این مورد نسبت به کفش‌های بی‌بند انتخاب بهتری هستند. کفش‌های بندی از نظر راحتی بهترین انتخاب هستند به ویژه اگر فرزند شما زیاد می‌دود و یا ورزش خاصی را دنبال می‌کند. فقط باید به این نکته توجه داشت که شاید کودک شما در سنین پایین به تنهایی توانایی پوشیدن کفش بندی را نداشته و به کمک شما احتیاج داشته باشد. حتما این نکته را به کودک خود آموزش دهید که بلافاصله پس از باز شدن بند کفش، آنها را ببندد در غیر این صورت زمین خوردنش حتمی است.

  1. جنس کفش

کودکان نسبت به بزرگسالان پاهای کوتاهتری دارند بنابراین در یک مسافت یکسان، تعداد قدم‌های بیشتری برخواهند داشت. به همین دلیل کفش کودک باید استحکام و کیفیت لازم را داشته باشد. به جنس زیره، جنس رویه و کفی کفش حتما توجه کنید. چسب‌کاری رویه به زیره و همچنین دوخت قسمتهای مختلف کفش را دقیق بررسی کنید تا در هیچ یک از آن‌ها ایرادی وجود نداشته باشد.

  1. سایز طولی کفش

همواره در مورد سایز پای فرزندتان هشیار باشید. سایز پای کودکان به سرعت تغییر می‌کند. پوشیدن کفش‌های تنگ منجر به ایجاد تاول، پینه، میخچه و یا فرورفتگی ناخن داخل گوشت انگشت میشود. انگشتان پای کودکتان را دائما بررسی کنید. وجود هر یک از این علائم در انگشتان، نشانه این است که کفش برای کودک شما تنگ شده است. پوشیدن کفش‌های گشاد هم به دلیل حرکت پا داخل کفش، تعادل دینامیکی بدن را بر هم زده و احتمال زمین خوردن کودک را بالا میبرد. همچنین به دلیل اصطکاک مداوم بین پا و کفش، باعث آسیب رسیدن به پوست پای کودک خواهد شد.

 

  1. سایز عرضی کفش

همانقدر که طول کفش مهم است، عرض آن هم اهمیت دارد. کفشی که از عرض به پای کودک فشار بیاورد در بزرگسالی موجب بروز مشکلات ارتوپدی خواهد شد. کفش‌های باریک منجر به گرفتگی انگشتان پا در داخل کفش می‌شوند. دراین مورد یکی از عوامل فوق‌العاده مهم که کمتر مورد توجه والدین قرار میگیرد، فرم انحنای پنجه کفش است. پای انسان ذاتا شکلی واگرا دارد و حفظ این هندسه طبیعی برای سالم ماندن پا و اسکلت بدن ضروری است. پوشیدن کفش پنجه‌تنگ و نوک‌تیز از دو طرف به پنجه فشار آورده، انگشتان پا را جمع کرده و به مرور موجب انحراف انگشت شست به سمت سایر انگشتان می‌شود که در بزرگسالی منجر به ایجاد ناهنجاری هالوکس والگوس خواهد شد.

ایجاد ناهنجاری هالوکس والگوس در اثر پوشیدن کفش نوک تیز

 

 برای پیشگیری از این ناهنجاری، یکی از بهترین نوع کفش‌ها، کفش پابرهنه یا برفوت است. بر خلاف کفش‌های معمول که قرینه و پنجه‌گرد هستند، کفش‌های برفوت دقیقا مشابه فرم طبیعی پا طراحی شده و اتفاقا به همین دلیل، کفش برفوت (معادل انگلیسی پابرهنه) نامیده میشوند. یعنی پا در این نوع کفش‌ها تفاوتی با حالت برهنه نداشته و همان حس راحتی و آزادی را القا می‌کند. با توجه به اهمیت سن رشد در شکل‌گیری استخوان‌بندی پا، پوشیدن کفش برفوت میتواند بهترین انتخاب برای حفظ سلامت پای فرزند شما در طولانی‌مدت باشد تا فرم طبیعی پا حفظ شده و از دفرمه شدن انگشتانو به ویژه کج شدن انگشت شست جلوگیری شود. کفش‌های برفوت در ۵ سال اخیر در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده‌ و خبر خوب اینکه به تازگی در ایران هم تولید شده‌اند. تیم مهندسی برند لیبرتو با ساخت قالب برفوت مطابق پای ایرانیان، اولین کفش برفوت مطابق طبیعت پای ایرانی را در سال ۱۴۰۱ تولید کردند. و هم اکنون از سایت  pamaro.co  و یا صفحه اینستاگرام libertoe.shoes  قابل مشاهده و خریداری هستند. در خانواده لیبرتو به منظور فرهنگسازی اهمیت دادن به سلامت پای کودکان و نوجوانان، فرزند شما پس از رشد و تغییر سایز، با هر کدام از خریدهای بعدی همچنان مشمول تخفیف خواهد بود و این تخفیفات تا پایان سن رشد و ثابت شدن سایز پا ادامه دار هستند.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 134 views بار دسته بندی :  خردسال و کودک تاريخ : 28 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.