کودک و خانواده چطور کودک را بخوابانیم - 7 روش جالب - گوم اسکول

بدن انسان‌ها خصوصا کودکان به‌گونه‌ای تنظیم شده است که از همان ابتدا با رسیدن شب و تاریکی هوا هورمون خواب ترشح می‌کند و با رسیدن روز پیام بیدار باش به مغز می‌دهد. یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از پدر و مادرها در مورد خواب کودکان مرتکب می‌شوند، این است که تفاوت بین ساعت‌های شبانه‌روز را برایشان از بین می‌برند. به‌همین دلیل ساعت خواب کودکان به‌ریخته و سبب بی‌قراری و بدخلقی آن‌ها می‌شود؛ بنابراین اغلب خانواده‌ها می‌پرسند که چطور کودک را بخوانیم و ساعت خواب او را درست تنظیم کنیم.

با روش‌های مختلفی که برای خواباندن کودکان وجود دارد می‌توان با صبر و حوصله فرزندتان را بخوابانید. بهترین روش های خواباندن کودک در این مقاله ذکر شده است؛ برای آشنایی با این روش‌ها فقط کافی است چند دقیقه از وقتتان را به ما اختصاص دهید.

۱٫ کتاب داستان؛ روشی همیشگی و نتیجه‌بخش برای خواباندن کودکان

قصه قبل خواب برای کودکان را فراموش نکنید! یک راه خوب برای آرامش بخشیدن به کودک در پایان روز خواندن کتاب داستان و قصه‌های آموزشی آرام‌بخش است. این کار را با قصه و داستانی مانند مجموعه کتاب ماکاموشی که برای کودک جذاب باشد، انجام دهید. البته گاهی خواندن داستان شفاهی توسط پدر و مادر نیز کاری بسیار تاثیرگذار و دوست‌داشتنی برای کودک است.

البته بهتر است انتخاب قصه را بر عهده خود کودک بگذارید حتی اگر هر شب همان داستان شب قبل را درخواست کرد، باز هم آن را برایش تعریف کنید. اگر داستان خاصی را مدنظر نداشت ۲ یا حداکثر ۳ کتاب به او پیشنهاد کنید تا از بین آن‌ها یکی را انتخاب کند. گاهی نیز فرزندتان را درگیر ماجرای داستان کرده و بگویید راجع‌به قصه خوانده شده از او سوال بپرسید و نظرش را بخواهید.

۲٫ چطور کودک را بخوابانیم؟ در کنار یک نور مناسب و کم

برای خواباندن کودکان به نور محیط حساس باشید و سعی کنید تا حد امکان از نور کم استفاده کنید. سپس سعی کنید محیطی آرام و با سکوت مطلق برای هنگام خوابیدن کودک فراهم کنید. خواباندن کودک نباید در موقعیتی استرس‌زا باشد. هرچه به زمان خواب کودک نزدیک می‌شوید، بهتر است فعالیت‌ها را آرام‌تر کرده، محیط را کم نورتر کنید تا سکوت بیشتری در فضا حکم فرما شود. چراغ‌ها دکمه‌ بیدارباش بیولوژیکی کودک شما را فشار می‌دهند؛ بنابراین با کم نور کردن چراغ‌ها و خواندن قصه‌هایی مانند کتاب تام گیتس، شرایط را برای خواب کودک آرام، راحت و آماده کنید تا در نهایت فرزندتان با تمایل خود به رختخواب رود.

تاریکی باعث می‌شود مغز کودکان ملاتونین ترشح کند. اگر در طول روز نوزادتان را در محیط‌های روشن قرار دهید و شب‌ها محیط را تاریک کنید، او نیز متوجه زمان خواب و استراحت می‌شود. به‌یاد داشته باشید که میزان روشنایی و نور اتاق اتاق کودک باید دو ساعت قبل از خواب کم شود.

۳٫ برنامه منظمی برای قبل خواب کودکان داشته باشید

داشتن برنامه و یک روتین مناسب برای قبل خواب کودک، در خواب و آرامش آن‌ها تاثیر به‌سزایی دارد. به‌همین دلیل توصیه می‌‌شود قبل از خواب کودکان در هر سنینی (نوزادی، پیش دبستانی و دبستانی) یک برنامه خاص و مفیدی برای فرزندتان داشته باشید. به‌عنوان مثال دادن یک لیوان شیر به کودک یا خواندن کتاب لالایی برای نوزاد آرامش اون در خواب شبانه را چند برابر می‌کند و باعث می‌شود، صبح روز بعد سرحال‌تر باشد.

این روتین و برنامه، هر چه باشد به مغز کودک علامت می‌دهد که زمان آرامش و خواب فرا رسیده است. با گذشت زمان، کودک نیز به این برنامه عادت کرده و می‌داند باید چه زمانی به خواب رود. نکته مهم این است که باید به این برنامه و روتین شبانه برای کودک پایبند باشید و ادامه دهید.

۴٫ چطور کودک را بخوابانیم؟ او را به خوابیدن در یک زمان مشخص عادت دهید

داشتن یک زمان مشخص برای خواب کودک به والدین این امکان را می‌دهد که کمی استراحت کرده و به کارهای باقی‌مانده خانه و خود بپردازند. همچنین با عادت کردن کودک به یک ساعت معین، بدن او به خواب مشخص و منظم و داشتن برنامه دقیق برای خواب عادت می‌کند. به‌همین دلیل بهتر است زمان خواب معقولی را برای خود و کودکتان تعیین کنید.

توجه کنید که رفتار خواب کودک شما چگونه است؟ سپس یک زمانی را برای خواب اون تعیین کنید که در هر شرایطی این ساعت خواب را به صورت یک استاندارد داشته باشید و اجرا کنید. برای این کار باید بدانید فرزندتان برای این که صبح سرحال از خواب بیدار شود به چه میزان خواب احتیاج دارد و بر اساس آن ساعت خواب او را مشخص کنید.

۵٫ زمان مشخصی را برای بیدار شدن کودک در نظر بگیرید

وقتی که بدانید فرزند شما چه میزانی خواب احتیاج دارد و چه زمانی باید راهی رختخواب خود شود، به راحتی می‌توانید یک زمان برای بیدار شدن او از خواب مشخص کنید؛ بنابراین همان‌طور که برای زمان خوابیدن کودک ساعت خاصی را تعیین می‌کنید، برای بیدار شدن فرزندتان نیز ساعت استانداردی را در نظر بگیرید.

به‌یاد داشته باشید، هرچه کودکان مدت خواب بیشتری در روز داشته باشند، خوابیدن در شب برایشان دشوار‌تر خواهد بود. در نتیجه زمان خواب ثابتی را برای کودک تنظیم کنید و هر روز صبح، کودک را در ساعت مشخص شده از خواب بیدار کنید. تعیین زمان خواب به فرزند شما کمک می‌کند تا تنظیم چرخه خواب او منظم شود به‌راحتی نیز از خواب بیدار شود.

۶٫ ترس‌های فرزندتان را قبل از خواب برطرف کنید

اگر فکر می‌کنید کودک شما از چیزی ترسی در دل دارد و به‌همین دلیل نمی‌تواند به خواب رود، ابتدا ترس او را برطرف کنید. هرگز و به‌هیچ عنوان از ترس کودکان ساده عبور نکنید و ترسشان را نادیده نگیرید؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است کودکتان از چیزی ترسیده است، در این مورد با او صحبت کنید و به کودک اطمینان دهید که در کنار او هستید تا او بخوابد.

۷٫ دور کردن کودک از تلویزیون و موبایل و خاموش کردن آن‌ها قبل از خواب

در آخر نیز در پاسخ به سوال والدین که چطور کودک را بخوابانیم می‌توان گفت: کلیه وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب کودک دور کنید. وقتی تلویزیون، رایانه، موبایل و دیگر وسایل‌الکترونیکی در طول شب روشن باشد، مغز کودک دچار اشتباه می‌شود و به کودک فرمان بیداری می‌دهد. هم‌چنین ۱ الی ۲ ساعت قبل از رفتن فرزندتان به رخت‌خوابش اجازه ندهید که به صفحه موبایل یا تبلت نگاه کند. نور آبی منتشر شده از این وسایل به خواب رفتن را برای کودکان بسیار سخت و پراسترس می‌کند.

با کتاب‌ داستان‌های جذاب فروشگاه بادبادک به‌راحتی کودک خود را بخوابانید

رعایت همه نکات و راهکارهایی که در این مقاله گفته شد همگی عادات درست و سالمی را در کودکان و نوزادان به وجود می‌آورد. ما در این مطلب به سوال رایج اغلب والدین یعنی «چطور کودک را بخوابانیم» به‌طور کامل پاسخ دادیم. نکته حائز اهمیت این است که برای به‌وجود آوردن کلیه این عادت‌ها به سن کودک نیز توجه کنید و هم‌چنین کتاب‌های متناسب با سن آن‌ها برایشان بخوانید.

خرید انواع کتاب‌های داستانی و آموزشی برای کودکان خود را می‌توانید از سایت badbaddak.ir انجام دهید. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر در مورد خرید کتاب برای کودکان داشتید، کارشناسان فروشگاه اینترنتی بادبادک می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند؛ فقط کافی است با شماره ۰۹۰۱۶۷۸۸۶۶۶ تماس بگیرید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 328 views بار دسته بندی :  خردسال و کودک تاريخ : 10 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.