کودک و خانواده کدام بیماری‌های پوستی در کودکان شایع هستند؟ - گوم اسکول

درماتیت آتوپیک:

درماتیت آتوپیک یک بثورات پوستی مزمن است که کودکان خانواده‌های دارای سابقه آلرژی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بثورات‌ها معمولاً خشک و خارش دار هستند و پوست قرمز، تحریک شده و پوسته پوسته می‌شود. خاراندن ممکن است منجر به زخم در پوست شود که می‌تواند باعث عفونت ثانویه و زخم شود.

درماتیت سبورئیک:

درماتیت سبورئیک (همچنین به عنوان سبوره شناخته می‌شود) کودکان زیر ۲ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نوزادان ۰ تا ۳ ماهه شایع است. علت ناشناخته می‌باشد اما تصور می‌شود که اختلال در تولید مواد چربی و عرق پوست است. بر خلاف اگزمای آتوپیک بثورات خارش خاصی ندارند و خشک، قرمز و کمی پوسته پوسته هستند. سبوره معمولاً در صورت، گردن، قفسه سینه، چین‌های پوست و ناحیه پوشک موضعی است. نوزادان ممکن است پوسته‌های زرد رنگی روی پوست سر ایجاد کنند که به آن کلاه گهواره می‌گویند. این بثورات معمولاً پس از چند ماه از بین می‌رود.

درماتیت تماسی:

درماتیت تماسی زمانی اتفاق می‌افتد که مواد خاصی مانند نیکل، مواد آرایشی، کرم‌ها و شوینده‌ها پوست را تحریک کرده و باعث واکنش حساسیت می‌شوند. پوست قرمز و خشک شده باعث ایجاد پاپول‌ها یا وزیکول‌های برجسته در نواحی آسیب دیده پوست می‌شود. بثورات اغلب خارش دار هستند اما ممکن است مرطوب با تاول نیز باشند. پیچک سمی نمونه‌ای از درماتیت تماسی است.

راش پوشک:

راش پوشک زمانی در ناحیه پوشک ایجاد می‌شود که پوست به دلیل ادرار و مدفوع مرطوب، قرمز و تحریک شود. این تحریک می‌تواند باعث ایجاد منافذ ریز در پوست شود که به باکتری‌ها یا قارچ‌ها اجازه نفوذ می‌دهد و باعث ایجاد عفونت ثانویه و باعث بدتر شدن بثورات می‌شود.

 آبله مرغان:

بثورات آبله مرغان (واریسلا) به صورت علائم قرمز روی صورت و بدن شروع می‌شود که شبیه نیش پشه است. در عرض چند ساعت این علائم به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شوند که بعداً می‌ترکند. آبله مرغان به راحتی تشخیص داده می‌شود زیرا پوست اطراف وزیکول‌ها طبیعی است. علائم دیگر عبارتند از تب، احتقان و تاول در دهان. از آنجایی که بثورات به شدت خارش دارند بهتر است از خاراندن بیش از حد جلوگیری شود زیرا خطر عفونت باکتریایی در پوست وجود دارد که می‌تواند به سایر اندام‌ها سرایت کند. عفونت‌های باکتریایی نیز می‌توانند منجر به زخم و اسکار شوند. آبله مرغان کاملاً مسری است و برای کودکانی که در خانه یا مهد کودک به طور همزمان به آن مبتلا می‌شوند معمول است. بعد از ۵ تا ۷ روز تمام آبله‌ها پوسته‌های خشکی خواهند داشت.  

مونونوکلئوز:

مونونوکلئوز که اغلب مونو نامیده می‌شود یک عفونت ویروسی است که اغلب کودکان و نوجوانان در سن مدرسه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم شامل گلودرد، مشکل قابل توجه در بلع، تب و بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن است. بثورات غیر اختصاصی صورتی و برجسته روی تنه است.

 روزئولا:

روزئولا (همچنین به عنوان بیماری ششم شناخته می‌شود) یک بیماری ویروسی است که منجر به تب بسیار بالا می‌شود که سه تا چهار روز با علائم کمی ادامه می‌یابد. سپس تب به طور ناگهانی کاهش می‌یابد و در عرض چند ساعت بثورات پوستی ظاهر می‌شود. بثورات غیر اختصاصی صورتی کم رنگ و بیشتر در گردن و قفسه سینه مشاهده می‌شود. خارش ندارد، با فشار محو و ظرف یک تا دو روز ناپدید می‌شود.

 بیماری دست، غذا و دهان:

بیماری دست، پا و دهان توسط ویروس کوکساکی ایجاد می‌شود که وزیکول‌ها یا تاول‌های کوچکی را در دهان، روی انگشتان یا روی پا‌ها ایجاد می‌کند. معمولاً در کودکان زیر ۴ سال دیده می‌شود و علائم آن شامل تب و تاول در دهان است که خوردن را دشوار می‌کند. کودکان ممکن است بیش از یک بار به این بیماری مبتلا شوند.

بیماری لایم:

بیماری لایم ناشی از عفونتی است که از طریق نیش کنه منتقل می‌شود. بثورات پوستی معمولاً دو تا شش هفته پس از گزش کنه همراه با علائمی شبیه آنفولانزا (مانند تب، سردرد و بدن درد) ظاهر می‌شوند. بثورات معمولاً به صورت یک ناحیه قرمز و دایره‌ای در اطراف محل گزش کنه ظاهر می‌شود.

 آکنه:

آکنه یک بثورات رایج در نوجوانان است و در نتیجه انسداد فولیکول مو ناشی از افزایش تولید ماده چربی در پوست است. این منجر به التهاب موضعی پوست با پاپول‌های قرمز یا جوش‌های پر از مایع به نام پوسچول می‌شود.  

 

منبع:

www.parents.com

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 148 views بار دسته بندی :  خردسال و کودک تاريخ : 4 فوریه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.