کودک و خانواده کودک 2 سال تا چه حد باید صحبت کند؟ - گوم اسکول

بسیاری از پدر و مادرها این سوال رو دارن که حرف زدن کودک ۲ ساله باید در چه حدی باشه؟ این پدر و مادرها نگران این موضوع هستن که کودکشون دچار تاخیر در حرف زدن هست یا نه. حرف زدن کودک ۲ ساله به رشد زبانی کودک و محیطی که تو اون بزرگ شده بستگی داره. بنابراین نمی تونیم سن مشخصی رو برای حرف زدن کودک در نظر بگیریم. همچنین یک معیار مشخص و ثابت برای حرف زدن بچه ها وجود نداره. مثلا یک کودک ممکنه در سن دو سالگی بتونه به اندازه یک کودک سه ساله حرف بزنه. در ادامه این مقاله می خوایم در مورد حرف زدن کودک ۲ ساله به صورت مفصل صحبت کنیم.

نحوه حرف زدن کودک ۲ سال

متخصصین گفتار درمانی این عقیده رو دارن که حرف زدن کودک ۲ ساله باید در حد ۵۰ الی ۳۰۰ کلمه باشه. یعنی یک بچه ۲ ساله حداقل باید بتونه ۵۰ عدد کلمه رو به زبون بیاره. همچنین این کودکان باید بتونن جملات دو کلمه ای و سه کلمه ای رو به زبون بیارن. مثلا بگن بابا بریم د د، مامان آب بده، بیا بازی و … . در واقع کودک ۲ ساله حداقل باید بتونه جملات دو کلمه ای رو ادا کنه. ولی این کودک به سن ۳ سالگی می رسه، دایره لغات و واژه های اون تا ۱۰۰۰ کلمه بیشتر میشه. همچنین می تونه جملات ۴ الی ۵ کلمه ای رو به راحتی به زبون بیاره.

بعضی از پدر و مادرها ممکنه روی حرف زدن کودک ۲ ساله خودشون زیاد حساس باشن. اما بهتره حساسیت بیش از حد رو کنار بزارین. چون دیر حرف زدن لزوما به این معنی نیست که کودک شما در گفتار خود مشکلی داره. بلکه ممکنه شما یک گیاه دیر گل داشته باشین. پس سعی کنین هیچ فشار و استرسی در این زمینه نه به خودتون و نه به کودکتون وارد نکنین.

تاخیر در حرف زدن کودک ۲ ساله

بعضی وقت ها بنا بر دلایل مشخصی ممکنه حرف زدن کودک ۲ ساله تاخیر پیدا کنه. یعنی این کودک دو ساله نمی تونه حداقل ۲۰ کلمه رو به زبون بیاره یا مثلا جمله های حداقل دو کلمه ای بسازه. در این صورت ممکنه کودک مورد نظر دچار تاخیر در حرف زدن باشه. تاخیر در حرف زدن کودک ۲ ساله مسئله ای نیست که بابت اون نگران باشین. اما باید به اون اهمیت بدین. یعنی نه پشت گوش انداختن اون درسته نه نشون دادن حساسیت بیش از حد.

اگه فکر می کنین کودکتون تو حرف زدن مشکل داره، بهتره علائم و وضعیت حرف زدن اون رو به یک متخصص گفتار درمانی گزارش بدین. متخصص های گفتار درمانی با تخصص و تجربه ای که تو این زمینه دارن، می تونن به خوبی تاخیر در حرف زدن کودکتون رو تشخیص بدن.

تاخیر در حرف زدن یک کودک ۲ سال چه دلایلی داره؟

تاخیر در حرف زدن کودک ۲ ساله

دلایل تاخیر در حرف زدن کودک ۲ ساله خیلی متنوع هستن. به زبون دیگه، حرف نزدن کودک میتونه دلایل زیادی داشته باشه. در ادامه این بخش می خوایم به بعضی از این دلایل مهم اشاره کنیم.

· بعضی از مشکلات دهانی مثل مشکل در زبان و یا کام، می تونن مانع از حرف زدن کودک ۲ ساله بشن. پس اگه کودکتون مشکل دهانی داره، بهتره سریعا برای درمان اون اقدام کنین.

· مشکل شنوایی ارتباط زیادی با مشکل گفتاری کودک داره. کودکانی که خوب نمی شنون نمی تونن ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنن. پس اگه کودکتون به صدای شما واکنش نشون نمیده، احتمالا مشکل شنوایی داره.

· اختلالاتی مثل اوتیسم میتونن روی حرف زدن کودک ۲ ساله تاثیر منفی داشته باشن.

· مشکلات عصبی و ناتوانی ذهنی از دلایل دیگه تاخیر در حرف زدن کودک هستن.

چطوری تاخیر در حرف زدن کودک ۲ سال رو درمان کنیم؟

اگه تاخیر در حرف زدن کودک ۲ ساله خیلی جدی نباشه، پدر و مادرها خودشون تو خونه میتونن این تاخیر رو درمان کنن. اما اگه وضعیت تاخیر در گفتار کودک خیلی وخیم باشه، بهتره حتما کودک به مراکز گفتار درمان ارجاع داده بشه. پدر و مادرها با انجام کارهای زیر میتونن به راحتی تاخیر در حرف زدن کودکشون رو در طی زمان درمان کنن.

· حرف زدن زیاد با کودک و ایجاد ارتباط بیشتر با او

· سوال کردن از کودک در مورد کاری که داره انجام میده یا در مورد اسباب بازی هاش

· خوندن کتاب داستان برای کودک و صحبت کردن در مورد تصاویر کتاب داستان

· شعر گفتن و آواز خوندن برای کودک

· اجازه دادن به کودک برای حرف زدن با دیگران و جواب دادن به سوالای اونا

منبع
womenshealth.gov

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 113 views بار دسته بندی :  خردسال و کودک تاريخ : 13 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها