کودک و خانواده  اسپاسم واژن در بارداری چه دلایلی دارد؟ - گوم اسکول

گرفتگی یا اسپاسم  واژن شامل انقباض های قوی و دردناک در واژن است. گرفتگی خفیف واژن نشانه قاعدگی است، اما گرفتگی های دردناک یا اسپاسم های واژن که در خارج از دوران قاعدگی رخ می دهند، دلایل زمینه ای خاصی دارند.

اسپاسم واژن در دوران بارداری به چه علتی رخ می دهد؟

اسپاسم واژینال به دلایل مختلف در دوران بارداری رخ می دهد. گرفتگی های خفیف معمولا به دلیل لانه گزینی جفت یا تغییرات سلولی گردن رحم رخ می دهند. بزرگ شدن رحم نیز به بخش های مختلف اطراف کف لگن فشار وارد می کند و منجر به درد و ناراحتی می شود. اگر اسپاسم واژینال در ۲۰ هفته اول بارداری با خونریزی همراه باشد، می تواند نشانه ای از سقط جنین باشد. گاهی نیز اسپاسم واژینال در دوران بارداری نشان دهنده نزدیک شدن به زایمان است. اگر این نشانه ها را قبل از هفته ۳۷ ام مشاهده می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. انقباضات همراه با اسپاسم های واژن در دوران بارداری تغییرات لازم را در دهانه رحم ایجاد می کند و بدن را برای زایمان آماده می کند.
اسپاسم های واژینال مدت کوتاهی قبل از زایمان منجر به درد شدید می شود که به دلیل گشاد شدن دهانه رحم و آمادگی برای زایمان است.

مهم ترین دلایل اسپاسم واژن چیست؟

عفونت
عفونت واژن منجر به اسپاسم واژن، درد شدید، التهاب و ناراحتی می شود. برخی از رایج ترین عفونت های واژن عبارتند از:
-واژینوز باکتریال
عفونت های منتقل شده مقاربتی مانند تریکوموناس یک بیماری مقاربتی است که به وسیله انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس به وجود می آید.
عفونت  ادراری
-عفونت های قارچی
قاعدگی
اسپاسم های واژینال از مهم ترین نشانه های قاعدگی محسوب می شوند. به گزارش سلامت این اسپاسم زمانی رخ می دهند که رحم منقبض می شود تا لایه داخلی آن فرو بریزد. گرچه اسپاسم های قاعدگی در قسمت لگن شایع تر هستند، اما این اسپاسم ها در ناحیه واژن هم غیر طبیعی نیست. به یاد داشته باشید درد شدید لگن و خونریزی نشانه های معمول پریود نیستند.

 

دیسپارونیا
دیسپارونیا اصطلاح علمی برای رابطه جنسی دردناک است. این درد ممکن است در زمان برقراری رابطه جنسی یا بلافاصله پس از آن بروز کند.
اندومتریوز
اندومتریوز یک مشکل بالینی است که در نتیجه آن سلول هایی شبیه به بافت رحم در خارج از رحم رشد می کنند. این بافت در دوران قاعدگی منقبض شده و خونریزی می کند، اما از بدن خارج نمی شود. انقباض و خونریزی این بافت باعث درد و گرفتگی ماهیچه ها می شود.اگر اندومتریوز وارد واژن شود، منجر به اسپاسم در این ناحیه می شود.
اختلالات کف لگن
اختلالات کف لگن منجر به درد، اسپاسم و سایر علائم در ماهیچه های کف لگن می شوند، ماهیچه های کف لگن از مثانه، مقعد و رحم محافظت می کنند.این اختلالات بعد از زایمان رخ می دهد، چرا که زایمان باعث ضعیف شدن این ماهیچه ها می شود.اختلالات کف لگن، علاوه بر اسپاسم واژن، منجر به یبوست، درد در هنگام نزدیکی و بی اختیاری ادرار می شوند.
فیبروئید رحم
فیبروییدهای رحم توده های غیر سرطانی هستند که در دیواره رحم رشد می کنند. این توده ها در سنین ۳۰ تا ۴ سالگی بسیار شایع است اما پس از ورود به دوره یائسگی به خودی خود برطرف می شوند.فیبروئید رحم منجر به خونریزی های شدید، اسپاسم واژن، درد در هنگام نزدیکی و احساس پر بودن و فشار در ناحیه پایین شکم می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر همراه با اسپاسم واژینال نشانه های زیر را هم مشاهده کردی، حتما به پزشک مراجعه کنید:
ترشحات غیر طبیعی یا بدبو
حس پر بودن یا فشار در ناحیه لگن
-خونریزی شدید و غیر عادی
درد شدید
درد در هنگام نزدیکی
مشکل در کنترل ادرار یا نیاز فوری به دفع ادرار
اگر باردار هستید و نسبت به اسپاسم های واژینال نگران هستید و همچنین این اسپاسم ها با خونریزی همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 523 views بار دسته بندی :  بارداری و اقدام تاريخ : 24 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.