کودک و خانواده  ذرت برای کودکان - گوم اسکول

ذرت یک غذای لذیذ است که به دلیل طعم خوش، رنگ زرد روشن و همچنین ارزش پروتئین بالا شناخته شده است. امروز هم ۶ آذر و روز جهانی ذرت است. قبل از معرفی ذرت به کودک با پزشک مشورت شود زیرا می‌تواند منجر به آلرژی شدید شود. حتی مهم است بدانید که ذرت باید فقط زمانی به کودک داده شود که دندان در آورده باشند. برای درک فواید سلامتی و دستور العمل‌های ذرت برای نوزادان به خواندن ادامه دهید.

 

انواع ذرت

 ذرت دندانه دار:

ذرت دندانه دار به عنوان ذرت مزرعه شناخته می‌شود و طیف رنگ آن از زرد تا سفید است. محتوای نشاسته آن نسبتاً زیاد است. اغلب برای تغذیه حیوانات استفاده نمی‌شود. اما در غذا‌های فرآوری شده و محصولات صنعتی نیز استفاده می‌شود.

 ذرت شیرین:

ذرت شیرین به این دلیل نامیده می‌شود که نسبت به سایر انواع ذرت دارای قند طبیعی بالاتری است. ذرت شیرین را قبل از رسیدن و قبل از اینکه شکر به نشاسته تبدیل شود می‌چینند. می‌توان آن را مستقیماً به جای افزودن به غذا مصرف کرد. ذرت شیرین پس از چیدن باید بدون تأخیر خورده شود. این به این دلیل است که ۵۰ درصد از قند ذرت پس از ۲۴ ساعت به نشاسته تبدیل می‌شود.

آرد ذرت:

آرد ذرت دارای هسته نرم و پر از نشاسته است که به راحتی آسیاب می‌شود. در مواد غذایی پخته استفاده می‌شود. رنگ آن بیشتر سفید است.

 ذرت بو داده:

پاپ کورن نوعی ذرت سفت است و در یک پوسته بیرونی بسیار سخت محصور شده است. هنگامی که گرم می‌شود رطوبت داخل هسته تبدیل به بخار می‌شود و بیرون می‌آید. سایر انواع ذرت نیز می‌توانند تا حدودی دم بکشند اما نه به اندازه ذرت بوداده.

 

آیا ذرت برای نوزادان مفید است؟

ذرت غذای عالی و فوق‌العاده‌ای است و ارزش پروتئین و کربوهیدرات خوبی دارد و حتی می‌توان آن را انرژی‌دهنده غذا نامید اما فاقد مقداری مواد مغذی است. در صورتی که در خانواده سابقه آلرژی به دلیل مصرف ذرت وجود داشته بهتر است صبر کنید تا کودک بتواند آن را تحمل کند. در صورت مشاهده هر گونه علائم اگزما در نوزاد بهتر است تا زمانی که پزشک اجازه نداده است ذرت را به نوزاد ندهید.

چه زمانی به نوزاد ذرت بدهیم؟

صبر کنید تا کودک یک ساله شود زیرا در آن زمان سیستم گوارشی کودک شروع به رشد می‌کند. مصرف ذرت بدون شک به هضم غذا کمک می‌کند، اما در ابتدا هضم آن دشوار است. بهتر است قبل از معرفی و رفع تمام ابهامات در مورد عرضه ذرت به نوزادان با متخصصان پزشکی صحبت کنید.

 

ذرت چه عوارضی برای نوزادان دارد؟

 آلرژی:

ذرت می‌تواند واکنش‌های آلرژیک مانند اگزما و رینیت آلرژیک در نوزادان ایجاد کند. علائم حساسیت به ذرت در نوزادان عبارتند از:

  • ایجاد بثورات پوستی
  • علائم آسم
  • آنافیلاکسی
  • گرفتگی معده
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • سوء هاضمه
  • سردرد
  • استفراغ
  • اسهال

 

 مشکل گوارشی:

بر خلاف آلرژی مشکلات گوارشی  نیز رخ می‌دهد و با قطع دادن ذرت یا محصولات ذرت به کودک خود از بین می‌رود. علائم عدم تحمل ذرت عبارتند از

  • دل درد
  • نفخ
  • اسهال

۵ فواید ذرت برای سلامتی کودک شما

رشد و نمو بدن:

ذرت که با کمپلکس B تیامین، نیاسین و فولات غنی شده است به رشد اعصاب و افزایش متابولیسم کمک می‌کند.

هضم غذا را بهبود می‌بخشد:

به دلیل محتوای فیبر غنی ذرت اغلب یک ملین عالی نامیده می‌شود. در صورتی که نوزاد علائم یبوست داشته باشد مصرف آن می‌تواند کمک‌ کننده باشد. برای ر‌هایی از یبوست توصیه می‌شود از محصولات ذرت مانند دانه‌های ذرت یا حتی آرد کامل ذرت استفاده کنید.

بینایی و پوست خوب:

ذرت سرشار از ویتأمین A نیز منبعی از بتاکاروتن است که بینایی خوبی را ارائه می‌دهد و حتی برای پوست کودک نیز مفید است.

عضلات و عملکرد عصبی را بهبود می‌بخشد:

ذرت منبع خوبی از فسفر، پتاسیم، منیزیم و آهن است. در حالی که فسفر برای سلامت استخوان حیاتی است. پتاسیم و منیزیم برای عملکرد عضلات و اعصاب ضروری هستند. آهن به تقویت رشد مغز کودک کمک می‌کند.

 

چگونه برای نوزادان ذرت بپزیم؟

برای پختن ذرت باید ابتدا پوسته آن را جدا کرده و سپس در آب نمک بریزید تا میکروب‌ها از بین بروند. پس از آن می‌توان ذرت را برداشته و به دلخواه کودک پوره کرد یا به ظرف اضافه کرد.

 اقدامات احتیاطی در هنگام تغذیه با ذرت برای نوزادان:

دانه‌های ذرت ممکن است منجر به خفگی شود، بنابراین صبر کنید تا کودک یک ساله شود.

ارزش غذایی ذرت کنسرو شده در مقایسه با ذرت تازه کمتر است بنابراین ذرت تازه را به کنسرو ترجیح دهید.

ذرت را به محض خرید مصرف کنید تا فاسد نشود. در صورت عدم استفاده آن را در یخچال نگهداری کنید زیرا می‌تواند فرآیند تبدیل شکر به نشاسته را کند کند.

 

منبع:

www.beingtheparent.com

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 472 views بار دسته بندی :  خردسال تاريخ : 2 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها