کودک و خانواده  آیا گیاهان خانگی ناقل کرونا هستند؟ - گوم اسکول

این روزها همه سوالها حول کرونا و چگونگی انتقال آن می چرخد،یکی از مهمترین سوالها درباره ناقل بودن گیاهان خانگی است. اینکه گیاهان و گلهای زیبای خانگی می توانند ناقل ویروس کرونا باشند؟
محبوبه علیزاده فلوشیپ کنترل عفونت‌های بیمارستانی در این باره می گوید:« ویروس کرونا یک عامل بیماری زای مشترک بین انسان و حیوان بوده و گیاهان در شرایط عادی به این ویروس آلوده نیستند و نمی‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند؛ مگر اینکه به طور مستقیم با ترشحات تنفسی فرد بیمار مثلا از طریق سرفه یا عطسه آلوده شوند و به فاصله کوتاهی فرد دیگری به این گیاهان دست بزند. بنابراین گیاهان مانند برخی حیوانات، ناقل ویروس کرونا نیستند، ولی مشابه سایر سطوح و وسایل بی جان منزل یا محل کار، با احتمال کم ممکن است بعد از آلودگی سطحی با ترشحات آلوده کننده فرد بیمار، از طریق تماسی سبب انتقال ویروس شوند.»
بیشتر بخوانید کفشها عامل انتقال کرونا هستند؟
 

علیزاده در ادامه به باشگاه خبرنگاران جوان می گوید:« از آنجا که گل و گیاهان را نمی‌توان مانند سطوح و وسایل بی جان به راحتی گندزدایی کرد، بهترین کار این است که در اتاق فرد بیماری که هنوز در دوره عفونت زایی به سر می‌برد، اسباب و وسایل غیرضروری و تا حد امکان گل و گیاه وجود نداشته باشد. با گندزدایی سطوح به طور مکرر و دور نگه داشتن گیاهان از محدوده بستری فرد مبتلا می‌توان از انتقال این ویروس به سایر افراد جلوگیری کرد.»
او در پایان توضیح می دهد:« برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، کاهش تماس با سطوح، وسایل و افراد آلوده اهمیت بسیار زیادی دارد. افراد مبتلا به ویروس کرونا در صورتی که دارای علائم خفیف بوده و نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی پیدا نکرده اند، باید در اتاقی جداگانه در خانه قرنطینه شده و دیگر افراد خانواده تا حد امکان تماس خود را با بیمار قطع کنند. هم چنین تمام وسایل مورد استفاده بیمار از جمله ظروف غذا و البسه و ملحفه، باید مرتبا بعد از استفاده ضدعفونی شوند تا ریسک ابتلای دیگر اعضای خانواده کاهش پیدا کند.»

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 218 views بار دسته بندی :  چه خبر؟ تاريخ : 18 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.